Vitaminoteka

Datum objave: 01. 01. 2005.

Orašasti plodovi su nutritivno vrlo vrijedne namirnice, a posljednjih ih se godina, zbog profila masnih kiselina, naziva adutom za zdravlje kardiovaskularnog sustava. 

Naime, izvanredan su izvor nezasićenih masnih kiselina, sadrže uglavnom višestruko nezasićene ili omega - 3 masne kiseline, dakle one masti koje su poželjne u prehrani čovjeka današnjice. Brojne studije koje su proučavale ulogu prehrane, odnosno sastojaka hrane na zdravlje čovjeka, došle su do zaključka da omega-3 masne kiseline zaštitno djeluju na zdravlje kardiovaskularnog sustava jer smajuju razinu «lošeg» LDL, a povećavaju razinu «dobroga» HDL kolesterola i ublažavaju upalne procese na arterijama. Sasvim sigurno, zdravlju kardiovaskularnog sustava, kao i probavnog, pogoduju i prehrambena vlakna sadržana u orašastim plodovima.

Ostale nutritivne komponente koje orašasti plodovu sadrže u značajnijim količinama uključuju: biljne proteine; minerale - magnezij, krom, cink i željezo te vitamine - E vitamin i vitamine B skupine.

Koliko dnevno?

Ne postoje specifične preporuke koje govore koliko bi dnevno trebalo konzumirati orašastih plodova. Vjeruje se da, ukoliko se konzumiraju u umjerenim količinama, otprilike 25 do 30 g dnevno, što odgovara količini koja stane u jednu šaku, orašasti plodovi mogu polučiti blagotvorno djelovanje bez da utječu na porast tjelesne mase. Važno je imati na umu da orašasti plodovi imaju značajnu energetsku vrijednost. Stoga, kada ih konzumirate, pripazite da Vaš ukupni energetski unos ne bude izrazito povišen i "uštedite" na drugim namirnicama, primjerice ograničite unos zasićenih masnoća.

Postoje li razlike među plodovima?

Različite vrste orašastih plodova imaju različite nutritivne vrijednosti. Drugim riječima, imaju različitu energetsku vrijednost te količinu određenih nutrijenata. Ono što brazilski orah izdvaja iz ostalih orašastih plodova je svakako izuzetno visok sadržaj selena. U brazilskom orahu ima otprilike 2500 puta više selena ima u nego u istoj količini drugih orašastih plodova. Naime, oko 30 g brazilskih oraha osigurava 780% dnevne preporučene vrijednosti selena. Ova činjenica jasno sugerira, da bi, zbog opasnosti od prevelikog unosa selena i posljedica koje taj unos može imati, brazilski orah trebalo konzumirati samo povremeno i u umjerenim količinama.

Općenito, uglavnom se preporuča odabir onih orašastih plodova koji su autohtoni na određenom području jer se na taj način smanjuje opasnost od trovanja aflatoksinima. Aflatoksini su toksini koje luče plijesni koje se, kao posljedica lošeg skladištenja i transporta mogu razviti na orašastim plodovima.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: voće,

Komentari