Zašto nas hvata „fjaka“ nakon jela?

Datum objave: 01. 01. 2005.

Čini se da je razriješena misterija o tome zašto smo često nakon obilnog obroka pospani. Istraživači su otkrili da visoka razina glukoze, koja se javlja nakon konzumiranja obilnog obroka, ima sposobnost „isključivanja“ moždanih stanica koje nas održavaju budnima i poletnima..

Rezultati istraživanja objavljenog u časpisu Neuron, i evolucijski gledano, imaju smisla s obzirom da bi pospanost nakon jela mogao biti način na koji nam tijelo govori da se opustimo i čuvamo energiju koju nam je osigurala hrana, izjavio je autor studije Denis Burdakov sa Sveučilišta u Manchesteru.

Burdakov tim je proučavao grupu moždanih stanica, oreksin neurona, koje se nalaze u hipotalamusu i proizvode proteine oreksine koji su esencijalni za održavanje budnosti kod ljudi. Ovi neuroni noću su manje aktivni, a njihova poremećena funkcija može voditi ka narkolepsiji, stanju koje osobama koje pate od njega uzrokuje nemogućnost održavanja budnosti.

Burdakov tim izložio je oreksin neurone postupnim promjenama u razini glukoze, sličnim onim promjenama koje se javljaju u krvi tijekom dnevnog ciklusa hranjenja i gladi.

Istraživači su uočili da se aktivnost neurona može „isključiti“ porastom razine glukoze u krvi do koje dolazi nakon konzumacije obroka. Ovo može objasniti pojavu pospanosti nakon obroka, kao i činjenicu da nam je teško zaspati kada smo gladni.

Istraživači nadalje spekuliraju da promjene u osjetljivosti oreksin neurona na glukozu mogu voditi ka pretilosti. Naime, ove stanice pomažu u regulaciji apetita i metabolizma, te njihov defekt može rezultirati pretilošću.

Izvor: Neuron (vol 50, p 711)