Datum objave: 15. 05. 2015.

Nakon uobičajenog obroka, ugljikohidrati predstavljaju primarni izvor energije srcu. Međutim, tijekom gladovanja, slobodne masne kiseline postaju glavno „gorivo“ za srčani mišić. Poznato je da zasićene masne kiseline, kojima prije svega obiluju masti životinjskog podrijetla, imaju negativan učinak na zdravlje kardiovaskularnog sustava, no njihov izravan učinak na srčani mišić tek se nedavno počeo istraživati.

U novom istraživanju objavljenom u časopisu Endoplasmic Reticulum Stress in Diseases, skupina kanadskih znanstvenika je na stanicama srčanog mišića usporedila učinak zasićene palmitinske masne kiseline i jednostruko nezasićene oleinske masne kiseline. Ispitana je apsorpcija ovih masnih kiselina, sinteza triglicerida, raspodjela masti u stanicama, stres endoplazmatskog retikuluma i preživljenje stanica.

Rezultati su pokazali da palmitinska kiselina ima znatno drugačiji učinak na stanice srčanog mišića od oleinske kiseline. Osim što se različito raspodjeljuju unutar stanice, primijećeno je da zasićena palmitinska masna kiselina, za razliku od nezasićene oleinske, izaziva stres endoplazmatskog retikuluma te stanicu može dovesti do apoptoze – tzv. programirane smrti. Oleinska kiselina pokazala je zaštitni učinak te je čak uspjela zaustaviti nepovoljne stanične procese koje je uzrokovala palmitinska masna kiselina.

Ključne riječi: bolesti srca,