Vitaminoteka

Datum objave: 20. 01. 2014.

Časopis Nature donosi nam rezultate studije provedene na životinjskom modelu koja je ispitavala kako prehrana bogata vlaknima utječe na prevenciju razvoja oboljenja dišnih puteva.

Statistički podaci nas upozoravaju kako je broj kroničnih oboljenja dišnog sustava poput astme u porastu posljednjih godina. Dosada smo upoznati s brojnim studijama koje potvrđuju pozitivan učinak vlakana na stanice imunološkog sustava u probavnom sustavu, no, ne i u drugim sustavima u tijelu.

Znanstvenici su pokazali kako su u miševa koji su unosili prehranu s niskom razinom vlakana (pektin) učestalije upale pluća povezane s astmom dok je suprotan učinak uočen u miševa s prehranom bogatom vlaknima.

Razgradnjom vlakana, djelovanjem bakterija, dobivaju se vrijedni metaboliti, kratko-lančane masne kiseline, koje igraju važnu ulogu u organizmu. Autori objašnjavaju kako jednom kada kratko-lančane masne kiseline uđu u krvožilni sustav utječu na razvoj imunoloških stanica diljem cijelog tijela uključujući i pluća. Poboljšanim radom imunoloških stanica smanjuje se rizik od razvoja kroničnih bolesti dišnog sustava povezanim s različitim alergenima. Kako bi autori studije potvrdili da pozitivni učinci vlakana leže upravo u kratko-lančanim masnim kiselinama, tijekom studije miševi su zasebno dobivali propionat. Unosom te kratko-lanačane masne kiseline uočen je također, poboljšani rad imunološkog sustava sa smanjenim rizikom od astme.

Ključne riječi: vlakna,