Ela Lučić

Datum objave: 08. 09. 2022.

Višesojni probiotici mogli bi se uvesti kao dodatna terapija za liječenje funkcionalne konstipacije kod starijih osoba, pokazali su rezultati nove studije iz Hrvatske.

Konstipacija je uobičajeno kronično stanje kod starijih osoba, ali je češće u žena, kao i među štićenicima domova za starije osobe. Istraživanja pokazuju da oko 50% stanovnika pati od kronične konstipacije, a 56-75% uzima laksative za ublažavanje simptoma. Dokazi podupiru ulogu crijevne mikrobiote u patogenezi i liječenju funkcionalne konstipacije, koja dovodi do smanjenog broja bakterija iz rodova Bifidobacterium i Lactobacillus i povećanog broja bakterija iz koljena Bacteroidetes, u usporedbi sa zdravim ispitanicima.

Smanjena urođena i stečena imunosna funkcija i nedostatak vitamina B12 druga su karakteristična obilježja starosti koja utječu na kvalitetu života i očekivano trajanje života, a na sličan su način povezana s neadekvatnom prehranom. Poznato je kako probiotičke bakterije smanjuju upalne procese i potiču proizvodnju vitamina B12, posebice bakterijski rodovi Lactobacillus i Bifidobacterium. Povišene razine visokoosjetljivih C-reaktivnih proteina pronađene su u uzorcima seruma kod većine ispitanika u trenutnoj studiji, što ukazuje na prisutnost kronične upale niskog stupnja.

Istraživači su željeli procijeniti učinak odabranih višesojnih probiotika bez promjene životnih navika, uključujući lijekove. U dvostruko slijepoj kontroliranoj studiji sudjelovalo je ukupno 67 ispitanika u dobi od 65 ili više godina. Nasumično im je dodijeljeno uzimanje devet kapi oralne tekuće formulacije probiotika jednom dnevno ili placeba tijekom 12 tjedana. Ispitanici su uzimali sličnu količinu laksativa. Probiotik je sadržavao bakterijske sojeve Lactobacillus acidophilus LA3, Bifidobacterium animalis subsp. lactis BLC1 i Lactobacillus casei BGP93.

Rezultati su pokazali kako je ispitivani dodatak prehrani ublažio simptome konstipacije unutar jednog tjedna, a kumulativni broj stolica bio je značajno veći nakon 10 tjedana, u usporedbi sa skupinom koja je uzimala placebo.

Trend povećanja razlike između dviju skupina tjedan dana nakon intervencije probioticima mogao bi se pripisati sinergijskim interakcijama između različitih sojeva s različitim aktivnostima, ističu znanstvenici. Uzimanje probiotika bilo je dobro podnošeno i sigurno. Rezultati pokazuju kako je potrebno dugotrajno uzimanje ovih probiotika da bi se postigao značajan učinak na simptome konstipacije, ali pokazuju da njihova učinkovitost može biti smanjena istovremenom primjenom laksativa, zaključuju autori studije.

Izvor: European Journal of Clinical Nutrition