Maja Biličić

Datum objave: 10. 04. 2019.

Novo randomizirano kontrolirano istraživanje otkrilo je da niskokalorična prehrana bogata proteinima pomaže starijim odraslim pretilim osobama izgubiti više kilograma, održati mišićnu masu, poboljšati kvalitetu kostiju te istopiti „loše“ masti.

Cilj je istraživanja bio kvantificirati rizik u slučaju apsolutne neaktivnosti usporedbom rezultata skupine koja smanjuje tjelesnu masu i skupine koja održava tjelesnu masu. U istraživanju je sudjelovalo 96 odraslih osoba starijih od 65 godina koje su podijeljene u dvije skupine. Jednoj je skupini određeno 6 mjeseci niskokalorične prehrane s više od 1 grama proteina po kilogramu tjelesne mase i dnevno potrebne doze kalcija i vitamina D, dok je druga skupina održavala tjelesnu masu te je dobivala 0,8 grama proteina po kilogramu tjelesne mase. Znanstvenici nisu propisali tjelesnu aktivnost jer su smatrali da mnoge starije osobe neće moći obavljati vježbe intenziteta potrebnog za održavanje snage i čvrstoće mišića i kostiju.

Istraživanjem je otkriveno da su ispitanici izgubili otprilike 8 kilograma (od čega 87% masti) te sačuvali mišićnu masu.

Kontrolna je skupina izgubila tek 20 grama. Iako su ispitanici smanjili tjelesnu masu, koštana masa ostala im je jednaka. Točnije, mjera kvalitete kostiju kojom se predviđa rizik od lomova popravila se. Masno tkivo otopilo se u području abdomena, kukova, bedara i stražnjice, što je vrlo bitno u sprječavanju i kontroliranju kardiometaboličkih bolesti poput dijabetesa i moždanog udara. Dodatno, ispitanicima su se vrijednosti indeksa zdravog starenja koji mjeri biomarkere za predviđanje mortaliteta i dugovječnosti popravili za 0,75 bodova.

Ovim je istraživanjem utvrđeno da niskokalorična prehrana bogata proteinima može imati značajni zdravstveni učinak na osobe starije dobi putem gubitka tjelesne mase i uz zadržavanje mase mišića i kostiju potrebnih za bolju kvalitetu života u starosti.

Izvor: Annals of Nutrition and Metabolism