Antonia Vlašić

Datum objave: 29. 11. 2021.

Iako dosadašnje spoznaje navode kako mikroorganizmi doprinose mogućem razvoju autizma, novo istraživanje pokazalo je kako bi zapravo autizam mogao taj koji uzrokuje promjene u normalnoj crijevnoj mikrobioti.

Djeca s autizmom često pate od probavnih tegoba, poput zatvora, proljeva i boli u trbuhu, za razliku od svojih vršnjaka. Upravo iz tog razloga, znanstvenici su pretpostavili kako se crijevna mikrobiota razlikuje kod osoba s autizmom te možda čak i uzrokuje navedeno stanje. To je dovelo do provođenja različitih terapija, koje su uključivale uzimanje probiotika, provođenje dijete te transplantaciju fekalne mikrobiote, za koje se tvrdilo da modifikacijom crijevne mikrobiote mogu pomoći djeci s autizmom. Brojne studije pokazale su kako mikrobiota može utjecati na različita stanja poput upalnih bolesti crijeva, reumatoidnog artritisa, kardiovaskularnih bolesti i depresije, međutim, ne postoji puno dokaza da mikrobiota utječe na razvoj autizma ili da se razlikuje kod osoba s autizmom.

U novom istraživanju provedenom u Australiji sudjelovalo je 247 djece i adolescenata u dobi između 2 i 17 godina. Od njih 247, 99 ih je imalo dijagnozu autizma, 51 su bili njihovi braća/sestre koji nisu imali autizam te 97 koji nisu bili u rodbinskoj vezi s njima i nisu imali dijagnosticiran autizam. Uzimali su njihove uzorke stolica i analizirali mikrobnu DNA. Također, skupljali su zdravstvene, prehrambene i genetske podatke djece.

Rezultati istraživanja nisu pokazali značajnu razliku u ukupnom sastavu crijevne mikrobiote kod djece sa i bez dijagnoze autizma. Također, znanstvenici nisu utvrdili poveznicu između mikrobiote i problema sa spavanjem, koji su karakteristični za djecu s autizmom. Istraživali su 607 različitih vrsta bakterija i za samo jednu vrstu utvrdili da se u manjoj koncentraciji nalazi u uzorku stolice kod djece s autizmom.

Međutim, primijećeno je kako djeca s vodenastom konzistencijom stolice (česti znak gastrointestinalnih problema) imaju manje raznoliku mikrobiotu.

Inače, unos različite vrste hrane utječe i na veću raznolikost sastava crijevne mikrobiote. Poznato je da djeca iz spektra autizma imaju manje raznoliku prehranu što onda utječe i na smanjenu raznolikost njihove mikrobiote te gastrointestinalne probleme. Znanstvenici naglašavaju kako je za djecu s autizmom vrlo bitno da imaju zdravu i uravnoteženu prehranu.

Zaključuju kako su potrebna daljnja istraživanja na većoj skupini djece iz cijeloga svijeta kako bi se mogla utvrditi poveznica između autizma i crijevne mikrobiote. Također, planiraju pratiti djecu u određenom periodu kako bi utvrdili jesu li promjene u mikrobioti dojenčadi povezane s kasnijom dijagnozom autizma.

Izvor: Cell