Ela Lučić

Datum objave: 27. 10. 2020.

Transplantacija fekalne mikrobiote (FMT, engl. Fecal Microbiota Transplant) može kratkoročno smanjiti želju za alkoholom i konzumaciju karakterističnu za cirozu jetre, pokazali su rezultati novog istraživanja.

Prethodno provedene studije identificirale su potencijalnu ulogu mikrobiote u ovisničkom ponašanju, kao i promijenjeni odgovor osi crijeva i mozga na FMT. Iako je apstinencija od alkohola povezana s promjenama u sastavu mikrobiote, utjecaj modulacije mikroorganizama u svrhu smanjenja zlouporabe alkohola i dalje ostaje nejasan.

U novoj studiji znanstvenici su prikupili transplantacijski fekalni materijal od jednog darivatelja. Analizom je utvrđeno kako je ispitivani uzorak stolice sadržavao veliku količinu specifičnih bakterija iz obitelji Lachnospiraceae i Ruminococcaceae, koje su nedostajale u uzorku stolice 20 muškaraca s cirozom jetre povezanom s poremećajem uzimanja alkohola. Ispitanici su bili podijeljeni u dvije jednake skupine te im je nasumično određena transplatacija fekalne mikrobiote ili placeba.

Rezultati su otkrili kako je 9 od 10 pacijenata koji su bili podvrgnuti transplantaciji fekalne mikrobiote pokazalo smanjenje žudnje za alkoholom i parametara metabolita alkohola u urinu.

Uz smanjenje konzumacije alkohola, muškarci koji su podvrgnuti FMT-u također su izvijestili o poboljšanoj kvaliteti života. Suprotno tome, samo su 3 ispitanika iz placebo skupine primijetila poboljšanja.

Iako je mehanizam ove dugoročne promjene nejasan, niža stopa događaja kod pacijenata koji su bili podvrgnuti FMT-u mogla bi odražavati smanjenje, ali ne i odsutnost uzimanja alkohola kod većeg broja pacijenata u skupini koja je primala FMT u odnosu na placebo. Znanstvenici navode kako su otkrića u skladu s prethodnim dugotrajnim studijama o učinku FMT-a na hepatičnu encefalopatiju i alkoholni hepatitis, te se sada proširuju i na bolesnike s poremećajem uzimanja alkohola. Međutim, potrebno je provesti opsežnija ispitivanja kako bi se dobiveni rezultati potvrdili.

Izvor: Hepatology