Potrošači energetskih pića pokazuju iste pristrane procese donošenja odluka koji se često uočavaju kod osoba ovisnih o alkoholu, duhanu, drogama i čokoladi, navode istraživači.
Pojam „pristranost pažnje“ opisuje stanje u kojem na osobu utječu ponavljajuće misli zbog kojih je manje vjerojatno da će razmatrati alternativne mogućnosti, a „pristranost pristupa“ koristi se za stanje u kojem osoba ima tendenciju pristupanja određenim podražajima. Obje vrste pristranosti uočene su pri konzumaciji niza opojnih tvari, uključujući alkohol, duhan, droge i čokoladu, a samo je nekoliko studija pokazalo iste tendencije i pri konzumaciji kofeina.
Studije su pokazale i da se navedene vrste pristranog ponašanja mogu manipulirati ciljanim treningom, poznatim kao modifikacija kognitivne pristranosti, obučavanjem pojedinaca da izbjegavaju privlačne podražaje preusmjeravanjem pozornosti ili postupcima izbjegavanja. Uz to, postoje i dokazi da smanjenje pristranosti može proizvesti odgovarajuće smanjenje konzumacije.
Međutim, mnoge studije nisu utvrdile utjecaj modifikacije kognitivne pristranosti na potrošnju. Stoga su istraživači sa Sveučilišta u Australiji odlučili provesti ispitivanje kako bi otkrili pokazuju li potrošači energetskih pića takve pristranosti.
Nakon provedena dva istraživanja zaključili su da redovni potrošači energetskih pića pokazuju obje vrste pristranosti. Također su prvi put otkrili da se na tu pristranost može upravljati ciljanim treningom, baš kao što je pokazano i za druge tvari, posebice alkohol, duhan i čokoladu.
Međutim, otkrili su da to ne dovodi do smanjene konzumacije energetskih pića. Glavni fokus studije bio je ispitivanje pristranih procesa odlučivanja kao mogućeg čimbenika koji doprinosi potrošnji energetskih pića, navodi se u izvješću. Popularnost energetskih pića vjerojatno je posljedica velike količine kofeina u njima.
Autori studije primjećuju da će buduća istraživanja trebati utvrditi pokazuju li potrošači energetskih pića pristranost pažnje i pristupa energetskim pićima zbog ovisničkih svojstava kofeina. Međutim, iz udruženja proizvođača energetskih pića smatraju kako nema znanstvenog opravdanja za tretiranjem energetskih pića na različit način od drugih proizvoda koji utječu na dnevni unos kofeina, uključujući čaj, kavu i čokoladu.
Izvor: PLOS ONE