Magdalena Klepo

Datum objave: 07. 03. 2024.

Pojam intolerancija na hranu podrazumijeva razne fiziološke reakcije povezane s određenom vrstom namirnica ili sastojaka u namirnici. Nastaje uslijed nedostatka specifičnih kemijskih tvari ili enzima potrebnih za probavu hrane, ali i zbog reakcija na neke uobičajeno prisutne tvari u hrani.

U posljednje vrijeme posebna se pozornost pridaje intoleranciji na histamin, kao sastojku hrane. Histamin je molekula koju možemo unijeti putem hrane, ali i koja nastaje u našem organizmu nastaje pod utjecajem enzima histidin-dekarboksilaze. Spomenuti enzim sudjeluje u pregradnji aminokiseline histidina koja je sastavni dio gotovo svih proteinskih namirnica kao što su meso, mlijeko, sirevi, riba, jaja i mahunarke.

U našem probavnom sustavu, većina histamina razgrađuje se pod utjecajem enzima diamino-oksidaze (DAO). Međutim, kada tijelo ne proizvodi dovoljno DAO enzima ili je on neaktivan, histamin se ne može razgraditi te se njegov višak preko crijeva resorbira u krv izazivajući reakcije slične alergijskima. Simptomi koji uključuju difuzno crvenilo kože uz jak svrbež, glavobolju, mučninu, proljev i povraćanje mogu započeti nekoliko minuta ili čak sati nakon konzumacije određene hrane. Jedno od rješenja podrazumijeva izbjegavanje hrane koja sadrži velike količine histamina ili one koje potiču njegovo oslobađanje. Namirnice koje sadrže velike količine histamina uključuju crno vino, pivo, kvasac, suhomesnate proizvode, kiseli kupus i zrele sireve. Iako je izbjegavanje konzumacije spomenutih namirnica temeljni pristup u prevenciji, danas se kao novo korisno rješenje sve više proučavaju nadomjesci DAO enzima. Cilj nedavno provedene promatračke studije bio je procijeniti učinkovitost dodatka DAO enzima u smanjenju simptoma intolerancije na histamin.

Studija je uključila 82 sudionika s intolerancijom na histamin, koja su praćena tijekom razdoblja od 4 tjedna. Sudionici su dobili upute da uzimaju dodatak prehrani koji sadrži 4,2 mg DAO enzima, vitamin C i katalazu, jednom dnevno prije glavnog obroka. Simptomi intolerancije na histamin procijenjeni su pomoću standardiziranog upitnika na početku studije te svaki tjedan do kraja studije. Upitnik je procijenio težinu simptoma u pet kategorija: živčani, gastrointestinalni, respiratorni, kožni i krvožilni sustav.

Prema rezultatima upitnika kod sudionika je došlo do značajnog poboljšanja simptoma u svim kategorijama, nakon tjedan dana intervencije. Spomenuto uključuje više od 90 % poboljšanje gastrointestinalnih i kožnih simptoma, više od 80 % poboljšanje simptoma živčanog i respiratornog sustava te do 38 % poboljšanje krvožilnih simptomima. Percepcija oporavka za čak 85 % sudionika iznosila je više od 50 %. Poboljšanja su se održala tijekom cijele studije, bez značajnih razlika između prvog i četvrtog tjedna. Nadalje, nisu zabilježeni nikakvi štetni učinci povezani s ispitivanim dodatkom prehrani.

Znanstvenici zaključuju da je primjena dodatka DAO enzima u dozi od 4,2 mg/dan učinkovita i sigurna u smanjenju simptoma povezanih s intolerancijom na histamin. Također ističu da vitamin C povećava enzimsku aktivnost DAO enzima te posljedično razgradnju histamina.

Izvor:Clinical Nutrition