Ela Lučić

Datum objave: 01. 09. 2021.

Umjetni zaslađivači mogu modificirati zdrave crijevne bakterije u štetne mikroorganizme koji mogu oštetiti crijeva i uzrokovati brojne infekcije, tvrde britanski znanstvenici.

U novoj studiji analizirani su učinci umjetnih zaslađivača saharina, sukraloze i aspartama na crijevne bakterije vrste Escherichia coli i Enterococcus faecalis, koje mogu dovesti do oštećenja stijenki crijeva i infekcije. Ove patogene promjene uključuju veće stvaranje biofilmova i povećanu adheziju i invaziju bakterija u stanice crijeva čovjeka. Te promjene mogu dovesti do invazije crijevnih bakterija i uzrokovati oštećenja crijeva, što može biti povezano s infekcijom, sepsom i zatajenjem više organa.

Skupina znanstvenika koristila je modele humane mikrobiote i crijevnog epitela (stanice Caco-2), koji su bili izloženi koncentracijama saharina, sukraloze i aspartama. Njihova patogenost i promjene u interakcijama sa stanicama Caco-2 izmjerene su u in vitro studijama.

Rezultati su pokazali kako su zaslađivači povećali stvaranje biofilmova kod bakterija. Za bakterije koje rastu u biofilmovima postoji veća vjerojatnost lučenja toksina i molekula koje izazivaju bolesti u ljudi.

Ispitivana koncentracija svih triju umjetnih zaslađivača jednaka je dvjema limenkama bezalkoholnog pića. Osim toga, sva tri zaslađivača izazvala su invaziju patogenih crijevnih bakterija na stanice Caco-2 koje se nalaze u stijenci crijeva, s izuzetkom saharina koji nije imao značajan učinak na invaziju bakterijske vrste E. coli.

Stručnjaci dodaju kako postoji velika zabrinutost oko konzumacije umjetnih zaslađivača, a rezultati pojedinih studija pokazuju kako zaslađivači mogu utjecati na sloj bakterija koje podržavaju crijeva, odnosno na sastav crijevne mikrobiote. Poznato je kako je prekomjerna konzumacija šećera glavni čimbenik u razvoju stanja poput pretilosti i dijabetesa. Budući da se zaslađivači sve više u prehrani koriste kao zamjena za šećer, znanstvenici ističu kako je od iznimne važnosti u potpunosti razumjeti njihov utjecaj na zdravlje.

Izvor: International Journal of Molecular Sciences