Starenje

Datum objave: 01. 01. 2005.

Starenje nije bolest, no tijek vremena čini tijelo osjetljivijim na brojne bolesti.
Naši geni diktiraju prestanak diobe stanica nakon što su se one podijelile oko 20, 30 puta. Proces stvaranja novih stanica koje nadomještaju one koje su odumrle, s godinama se usporava.
Malo se zna o tome kako se kontrolira obnavljanje stanica. Usporavanje tog procesa najvjerojatnije je rezultat dugotrajnog štetnog utjecaja slobodnih radikala na stanice.
Slabljenje imunološkog sustava te drugi nepoznati faktori utječu na starenje stanica.
Važnu ulogu igraju i životne navike koje uvelike mogu diktirati brzinu i
način starenja.
Bolest ne mora biti neizbježan dio procesa starenja. Čovjek se može osjećati bolje u šezdesetima nego u tridesetima ako učini zdrave promjene u načinu prehrane i stilu života uopće.
Biološka starost ne mora odgovarati kronološkoj starosti.
Postoje znatne varijacije između početka i brzine tjelesnog i psihičkog starenja organizma.
Odnos prema starosti se danas značajno promijenio.
Ljudi su dugo psihički i fizički aktvni, postavljaju pred sebe zahtjev za normalnim funkcioniranjem. Za očekivati je da će se životni vijek još produljiti. Da bi se to postiglo potrebno je voditi računa o prehrani; savjetuje se lagana hrana s dosta bjelančevina i dovoljnim unosom tekućine.
U starijoj životnoj dobi ljudi se često lošije hrane zbog neizbježnog pada prihoda, smanjuje se želja i potreba za hranom. Ispadaju zubi, slabi apsorpcija hranjivih tvari. Velik dio populacije boluje od kroničnih bolesti koje prate stariju životnu dob, a takve bolesti vrlo često uzrokuju smanjeno iskorištavanje nutrijenata neophodnih za život.
Treba spomenuti i brojne lijekove koji se koriste, a kao nuspojavu imaju smanjenje sposobnosti apsorpcije hranjivih tvari iz probavnog trakta.
Prema podacima iz jedne studije rađene na starijim ljudima koji žive u urbanoj sredini nađeni su slijedeći podaci:
- 90% ispitanih imalo je neadekvatan unos B-1, B-6 vitamina
- 30-40% pokazalo je nedostatak vitamina A, niacina, vitamina B-12, vitamina C, kalcija i željeza
- samo 10% ispitanika konzumiralo je proteine u dovoljnoj količini
Dodatak kvalitetnih multivitaminsko-multimineralnih suplemenata koji uključuju antioksidanse može poboljšati kvalitetu življenja dajući snagu i vitalnost.
Dubravka Budi Hrastić, mr.pharm.