Ela Lučić

Datum objave: 02. 06. 2021.

Konzumiranje soka od cikle potiče rast bakterija u usnoj šupljini koje su povezane sa zdravijim krvnim žilama i boljom funkcijom mozga, prema rezultatima nove studije.

Cikla je bogata anorganskim oblikom nitrata, a mnoge oralne bakterije igraju ulogu u pretvaranju nitrata u dušikov oksid, koji pomaže u regulaciji krvnih žila i prijenosu živčanog signala. Kod starijih osoba česta je pojava smanjene proizvodnje dušikovog oksida, što je povezano s lošijim vaskularnim i kognitivnim zdravljem.

Svrha ove intervencijske unakrsne studije, kontrolirane placebom, bila je utvrditi nakupine bakterija u sastavu oralne mikrobiote koje su osjetljive na unos nitrata, bakterije koje koreliraju s kognitivnim i fiziološkim svojstvima te bakterije osjetljive na unos nitrata koje predstavljaju ključne biomarkere, kako bi se poboljšalo kardiovaskularno i kognitivno zdravlje starijih osoba. Istraživači su koristili uzorak 26 zdravih starijih osoba. Ispitanici su kroz dva desetodnevna razdoblja konzumirali sok od cikle bogat nitratima (oko 750 mg nitrata na dan) i placebo sok bez nitrata, dva puta dnevno. Tijekom studije, ispitanici su također sudjelovali u sveobuhvatnim procjenama fiziološke i kognitivne funkcije, kao i metabolizma mišića i mozga.

Analizom je utvrđeno kako je konzumacija soka od cikle rezultirala značajnim povećanjem brojnosti 10 bakterijskih vrsta te smanjenjem brojnosti 14 bakterijskih vrsta.

Istraživači su proveli testove kako bi identificirali nakupine oralnih bakterija koje obično uspijevaju u sličnim uvjetima. Primijetili su izvanrednu dosljednost u grupiranju bakterija u sastavu oralne mikrobiote, bez obzira na dob i etničku pripadnost ispitanika. Nakupina Prevotella-Veillonella smanjena je nakon unosa nitrata, uključujući smanjenje brojnosti bakterijske vrste Clostridium difficile za koju je poznato kako uzrokuje dijareju. Nakupina Prevotella-Veillonella povezana je s proteolitičkim metabolizmom i ranim upalnim stanjem, s prognozom neravnoteže mikrobiote. Također, dominantna je u pušača, a pozitivno je povezana s parodontitisom i upalom pluća kod starijih osoba. Nadalje, nakupine Neisseria-Haemophilus i Streptococcus-Rothia uočene su u skupini s visokim unosom nitrata. Oralna mikrobiota kojom dominira nakupina Neisseria-Haemophilus povezana je sa zdravljem parodonta, mlađom dobi, nižim indeksom tjelesne mase i apstinencijom od pušenja. Istraživači su također otkrili kako se razina sistoličkog krvnog tlaka u prosjeku smanjila za 5 mmHg nakon unosa nitrata.

Autori studije zaključuju kako bi konzumacija soka od cikle mogla pomoći odgoditi napredovanje kardiovaskularnog i kognitivnog pada kod starijih osoba. Smatraju kako bi održavanje povoljnog sastava mikrobiote usne šupljine dugoročno moglo usporiti negativne vaskularne i kognitivne promjene povezane sa starenjem.

Izvor: Redox Biology