Josip Rešetar

Datum objave: 29. 09. 2017.

Promjene u raznolikosti crijevne mikrobiote mogle bi biti odgovorne za povećan rizik od kroničnih nezaraznih bolesti poput astme, pretilosti i upalnih bolesti crijeva, zaključak je novijeg znanstvenog istraživanja.

Jedan od glavnih razloga osiromašene crijevne mikrobiote krije se u izostanku vertikalnog prijenosa bakterija za vrijeme poroda, primjerice ukoliko je porod obavljen carskim rezom. Naime, pretpostavka je da će dijete svoju manje raznoliku crijevnu mikrobiotu prenijeti na iduću generaciju što će rezultirati većom incidencijom kroničnih nezaraznih bolesti. Još jedan od razloga smanjene raznolikosti crijevne mikrobiote kod djece krije se u povećanoj konzumaciji antibiotika kod majki za vrijeme trudnoće koji pored specifičnog uništavanja patogenih bakterija, uništavaju i komenzalne oblike mikrobiote.

Vjeruje se da izostanak vertikalnog prijenosa bakterija može biti djelomično ublažen horizontalnim prijenosom. Horizontalni prijenos predstavlja prijenos mikroorganizama prisutnih u mikrobioti ljudi koji se nalaze u neposrednoj okolini određene osobe. Važno je naglasiti da je horizontalni prijenos bio učestaliji u prošlosti kada su sanitarni i higijenski standardi bili znatno niži. Poboljšanjem higijenskih uvjeta znatno se smanjila stopa smrtnosti i incidencija zaraznih bolesti, međutim isto tako je došlo i do smanjenja mogućnosti za horizontalni prijenos.

Gubitak komenzalnih oblika u jednoj generaciji, u kombinaciji sa sve većim izostancima vertikalnog i horizontalnog prijenosa, ukazuje na kontinuirani trend smanjenja mikrobne raznolikosti što posljedično dovodi do veće incidencije kroničnih nezaraznih bolesti. Stoga se javlja potreba za provedbom različitih intervencija, u obliku lijekova, prebiotika ili kombinacije istih, koji će u konačnici poboljšati raznolikost crijevne mikrobiote.

Izvor: Nature Reviews Immunology