Ela Lučić

Datum objave: 15. 08. 2022.

Podaci objavljeni u časopisu Frontiers in Nutrition​ pokazuju kako je uzimanje mješavine pet različitih sojeva probiotika zajedno s prebioticima fruktooligosaharidima i laktulozom tijekom 12 tjedana dovelo do smanjenja tjelesne mase i indeksa tjelesne mase.

Zabilježeni učinci mogu se objasniti potencijalnim djelovanjem sinbiotika na sastav mikrobiote crijeva, naveli su znanstvenici.

Već je dobro poznato kako se sastav mikrobiote u crijevima razlikuje između pretilih osoba i onih normalne tjelesne mase. Štoviše, istraživanja su pokazala kako se sastav mikrobiote crijeva pretilih osoba izmijenio i nalikovao na mikrobiotu osoba normalne tjelesne mase nakon što su postigli manju tjelesnu masu. To je navelo mnoge istraživačke skupine na ispitivanje potencijalne primjene probiotika u kontroli tjelesne mase.

U ovo randomizirano dvostruko slijepo ispitivanje kontrolirano placebom bilo je uključeno 61 dijete s pretilošću. Određeno im je pridržavanje standardne prehrane i režim povećane razine tjelesne aktivnosti te im je nasumično dodijeljeno uzimanje sinbiotika ili placeba u obliku dodatka prehrani tijekom 12 tjedana. Sinbiotik je sadržavao bakterijske vrste Lactobacillus acidophilus, Lacticaseibacillus rhamnosus, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium longum i Enterococcus faecium.

Rezultati su pokazali kako je uzimanje sinbiotika u obliku dodatka prehrani dovelo do značajnih poboljšanja niza antropometrijskih parametara kod pretile djece i adolescenata, u usporedbi s placebom.

S druge strane, nisu zabilježene razlike između skupina u metabolizmu glukoze, razinama lipida ili prisutnosti bolesti nealkoholne masne jetre. Naime, to bi moglo biti povezano s relativno kratkim trajanjem ispitivanja, budući da su u drugim studijama zabilježeni pozitivni učinci uzimanja probiotika u obliku dodatka prehrani na navedene parametre.

Istraživači ističu kako je povezanost između sastava mikrobiote crijeva i pretilosti komplicirana te su predložili brojne mehanizme, uključujući smanjenje upalnih procesa, jačanje crijevne epitelne barijere, modulaciju aktivnosti probavnih enzima, inhibiciju skladištenja energije i unosa hrane te smanjenje apsorpcije kolesterola hranom.