Šarlatani mršavljenja

Datum objave: 01. 01. 2005.

Šarlatani mršavljanja..
Svjedoci smo da je posljednjih nekoliko godina tržište zasićeno različitim suplementima koji '100 % uspješno' pomažu kod redukcije tjelesne mase. Vjerujete li im?.

S druge strane, mediji su prepuni novih redukcijskih dijeta koje, osim što su efikasne u skidanju suvišnih kilograma, pogoduju i održavanju dobroga zdravlja. Marketing se uvukao u sferu zdravstva i, logično, zbunio one kojima su točne informacije itekako potrebne.
Istraživanja američke savezne trgovačke komisije (FTC) iz 2001. pokazala su da 55 % oglasa za mršavljenje ističe tvrdnje koje nisu dokazane, pa čak i neke koje su vrlo vjerojatno netočne.
Kao primjeri, izdvojene su ove tvrdnje:

  • Tvrdnje konzumenata i slike prije/poslije: Korištenje izjava konzumenata u oglasima za mršavljenje veoma je često. Ovo uključuje oglase gdje osoba tvrdi da je u 30 dana skinula primjerice 25 kilograma; u ovakvim oglasima rijetko se govori u nekim realističnim brojkama.

  • Tvrdnje o izrazito brzom gubitku tjelesne mase: Ovdje su uključeni oglasi koji reklamiraju proizvode i dijete uz čiju pomoć se mršavi u nerealno kratkom vremenu. U početnoj fazi provođenja redukcijske dijete, gubitak kilograma rezultat je gubitka vode iz organizma, a ne gubitak masnoga tkiva čemu se zapravo teži. Većina stručnjaka slaže se da je idealno izgubiti pola kilograma u jedan tjedan. To bi značilo smanjenje uobičajenog unosa kalorija za 500 kcal dnevno.

  • Tvrdnje: "Uz ovaj proizvod nije potrebna ni restrikcija unosa kilokalorija ni tjelovježba." Unatoč dobro prihvaćenim i dokazanim tvrdnjama da su pravilna prehrana i redovita tjelovježba ključne za proces mršavljenja, neki oglasi ističu tvrdnje da prilikom korištenja proizvoda koje reklamiraju nije potrebno paziti na to što, kako i u kolikoj mjeri jedete, kao i da se mršaviti može i bez tjelovježbe. Neki tako kažu: "Možete jesti koliko želite, uz ovaj proizvod svejedno gubite na tjelesnoj masi." Zvuči predobro? Pa ako odbacimo zakone fizike, možda bismo i mogli povjerovati u ovu tvrdnju. Višak kilograma je energija uskladištena u obliku masti. Energija se mjeri kalorijama. Kada se krećemo, tjelo troši energiju, odnosno kalorije. Kada konzumiramo bilo što izuzev vode, unosimo kalorije. Kako bismo izgubili suvišne kilograme, više energije treba potrošiti nego je unijeti. Vrlo jednostavno!

  • Tvrdnje o dugotrajnom/trajnom gubitku tjelesne mase: Programe ili proizvode koji Vam obećavaju da se, pošto izgubite na tjelesnoj masi, više nećete udebljati, treba prihvatiti s velikom rezervom s obzirom da postoji vrlo malo dokaza o dugotrajnom ili trajnom gubitku tjelesne mase, za većinu proizvoda koji se nalaze na tržištu.

  • Klinički dokazane/od liječnika odobrene tvrdnje: Cilj ovakvih oglasa je proizvodu "nalijepiti" vrstu reklame koja se zasniva na znanstveno utemeljenim tvrdnjama bez obzira što bi broj referenci istraživanja koja potvrđuju sporne tvrdnje bio poprilično mali

  • Tvrdnje o prirodnom/sigurnom mršavljenju: Oglase koji govore o proizvodima koji omogućavaju prirodno mršavljenje, teško je procijeniti, pogotovo jer mnogi takvi oglasi ne navode sastojke proizvoda.

  • Tvrdnje: "Za uspješno skidanje suvišnih kilograma, potrebno se izgladnjavati." Izrazito restriktivne dijete mogu biti opasne. Provode se samo u posebnim slučajevima i to uz nadzor liječnika.

  • Tvrdnje: "Za uspiješno skidanje suvišnih kilograma potrebno je stalno biti na redukcijskim dijetama." Jedna redukcijska dijeta za drugom nije rješenje. Usvajanjem zdravih prehrambenih navika profitira se i na zdravstvenom i na estetskom planu.
  • Ako želite postići i održati poželjnu tjelesnu masu, bilo bi dobro da postavite neka pitanja prije odabira redukcione dijete.
    Da li Vaša redukcijska dijeta?
    1. promovira čudesne namirnice ili čudesne formule
    2. zahtijeva jako malo ili ništa tjelesne aktivnosti
    3. ističe brz gubitak tjelesne mase
    4. savjetuje točno određene kombinacije namirnica
    5. garantira uspjeh
    6. nosi sa sobom određene zdravstvene rizike
    Ako su Vaši odgovori "da", prijeđite na drugu metodu smanjenja tjelesne mase. Šarlatanske dijete ne razvijaju životne navike koje su ključne za smanjenje tjelesne mase i zadržavanje poželjne tjelesne mase.

    Pošalji prijatelju na email

    Komentari