Magdalena Klepo

Datum objave: 17. 10. 2023.

Nealkoholna bolest masne jetre (NAFLD) pogađa oko 30 % svjetske populacije, a uzrokovana je prekomjernim nakupljanjem masti u jetri. Može dovesti do teških bolesti jetre, ali i doprinijeti razvoju drugih kroničnih bolesti, kao što su dijabetes tipa 2 te razne kardiovaskularne bolesti. Budući da trenutno ne postoji odobreni lijek za liječenje ovog stanja, preporuke liječnika prvenstveno se odnose na promjene u prehrani i uvođenje redovite tjelesne aktivnosti.

Prijašnja istraživanja dokazala su da je NAFLD povezana sa promjenama u crijevnoj mikrobioti. Primjerice, kod osoba s umjerenim stadijem bolesti uočen je izmijenjen sastav crijevnih bakterija. Zbog svega navedenog postavlja se pitanje može li rezistentni škrob, kao vrsta vlakna za koju se zna da potiče rast korisnih crijevnih bakterija, pomoći u liječenju NAFLD-a?

Rezistentni škrob je vrsta škroba koja se u procesu probave ne razgrađuje u tankom crijevu već neprobavljen dospijeva u debelo crijevo gdje se fermentacijom razgrađuje na kratkolančane masne kiseline koje predstavljaju hranu dobrim bakterijama. Na taj način rezistetni škrob pridonosi povećanju broja korisnih bakterija koje pokazuju brojne koristi za cjelokupno zdravlje. Namirnice koje sadrže visoki udio rezistentnog škroba uključuju zob, grah, grašak, blago zrele banane, skuhan i ohlađen krumpir, rižu i tjesteninu.

Utjecaj rezistentnog škroba na sastav crijevnih bakterija te posljedično na razine triglicerida kod osoba sa NAFLD-om ispitala je 4-mjesečna randomizirana kontrolirana studija. Istraživači su uključili 200 osoba sa NAFLD-om koje su pratile uravnoteženi plan prehrane, osmišljen od strane nutricionista. Ispitanici su podijeljeni u dvije skupine, od čega je 100 ispitanika primalo dodatak rezistentnog škroba dobivenog iz kukuruza, dok je preostalih 100 ispitanika predstavljalo kontrolnu skupinu te su dobivali nerezistetni kukuruzni škrob. Ispitanici su uzimali 20 grama škroba pomiješanog s 300 ml vode prije jela dva puta dnevno u razdoblju od 4 mjeseca.

Uočeno je da su ispitanici koji su uzimali dodatak rezistentnog škroba na kraju studije imali 40% niže vrijednosti triglicerida u odnosu na kontrolnu skupinu koja je primala nerezistentni škrob.

Također, kod ispitanika koji su dobivali rezistentni škrob primijećeno je smanjenje razine jetrenih enzima i upalnih čimbenika povezanih s NAFLD-om. Analizirajući uzorke stolice ispitanika uočene su značajne razlike u sastavu crijevne mikrobiote. Ispitanici koji su uzimali dodatak rezistentnog škroba imali su niže razine ključne bakterijske vrste, Bacteroides stercoris koja preko svojih metabolita može utjecati na metabolizam masti u jetri. Smanjenje razine Bacteroides stercoris snažno je povezano s uočenim smanjenjem vrijednosti triglicerida i jetrenih enzima.

Iz svega navedenog, može se zaključiti da dodatan unos rezistetnog škroba uz uravnoteženu prehranu predstavlja novu intervenciju u liječenju NAFLD-a, a sam pristup je učinkovit, pristupačan i održiv.

Izvor: Cell Press