Magdalena Klepo

Datum objave: 11. 03. 2024.

Menopauza je prirodni proces u životu svake žene koji sa sobom donosi niz promjena. Nastaje uslijed smanjene endogene sinteze ženskog spolnog hormona, estrogena.

Estrogen ima ključnu ulogu u sprječavanju razvoja sarkopenije i održavanju neuromuskularne funkcije. Zbog antioksidativnih svojstava estrogena njegovo smanjenje, povezano s razdobljem menopauze, dovodi do oksidativnog stresa i povećanja razine proupalnih medijatora koji mogu štetno utjecati na mišićnu masu i funkciju. Sarkopenija predstavlja gubitak mišićne mase i snage, koje se najčešće javlja prilikom starenja. Prethodne studije upućuju da bi neadekvatan unos proteina u starijoj životnoj dobi mogao biti povezan s razvojem sarkopenije.

Istraživači su nastojali dodatno istražiti učinke nižih cirkulirajućih razina estrogena kod žena u postmenopauzi (POST-M) u usporedbi s ženama u perimenopauzi (PRE-M) kako bi procijenili degeneraciju aksona i neuromuskularne funkcije, proupalni status i degeneraciju proteina.

Studija je uključila 12 žena, od kojih je šest bilo u predmenopauzi i šest u postmenopauzi. Od sudionica su prikupljeni uzorci krvi, urina, podaci o prehrani, uz mjere sastava tijela, aktivacije motornih jedinica i izvedbe mišića.

Uočeno je da su POST-M žene imale niže razine estrogena, smanjenu aktivnost motoričkih jedinica, lošiju kvalitetu mišića i mišićnu izvedbu u usporedbi s PRE-M ženama. Nadalje, primijećeno je da su POST-M žene konzumirale neadekvatne količine proteina, od 0,81 g proteina/kg/dan, dok su žene u PRE-M skupini konzumirale 1,47 g proteina/kg/dan. Budući da preporučeni dnevni unos (RDA) za opću populaciju predlaže dnevni unos proteina od 0,8-1,0 g/kg, rezultati studije upućuju da žene u POST-M skupini unose odgovarajuću količinu proteina. Međutim, u svrhu očuvanja mišićne mase i tjelesne funkcije u starijoj dobi, unos proteina koji premašuje trenutne RDA vrijednosti preporučen je  kao preventivna strategija. Također, nedavna studija je pokazala da starije osobe trebaju unositi 1,0-1,3 g/kg/dan proteina kako bi održale mišićnu masu i tjelesnu funkcionalnost.

Znanstvenici zaključuju da se smanjenje sinteze estrogena i unosa proteina kod žena u POST-M javlja u kombinaciji s povećanim razinama pokazatelja degradacije neuromuskularnog spoja, upale i mišićne razgradnje, što može biti povezano sa smanjenom aktivacijom motornih jedinica i kvalitetom mišića. Također ističu da su potrebna daljnja istraživanja kako bi se rezultati potvrdili na većem uzorku žena.

Izvor:Nutrients