Josip Rešetar

Datum objave: 11. 12. 2018.

Povećani unos prehrambenih vlakana u starijoj dobi mogao bi odgoditi kroničnu upalu imunosnih stanica u mozgu – mikroglija, zaključak je znanstvenika s američkog Sveučilišta u Illinoisu.

Naime, kako starimo, stanice mikroglije proizvode sve više spojeva koji pogoršavaju kognitivne i motoričke sposobnosti te se često povezuju s različitim neurološkim bolestima svojstvenima starijoj populaciji.

U prijašnjim istraživanjima na miševima znanstvenici su pokazali da unos natrijeva butirata može djelovati protuupalno na stanice mikroglije te poboljšati pamćenje. Kako crijevne bakterije mogu metabolizirati prehrambena vlakana do butirata, znanstvenici su odlučili provjeriti može li prehrana bogata vlaknima polučiti sličan učinak kao i natrijev butirat.

U aktualnoj studiji je promatran utjecaj prehrane s visokim i niskih sadržajem vlakana na upalne procese mladih i starijih miševa. Stariji miševi koji su bili na dijeti siromašnoj vlaknima, za razliku od mladih miševa, pokazivali su znakove crijevne upale.

Prebacivanjem na prehranu bogatu vlaknima došlo je do značajnog smanjenja crijevne upale što se pripisuje povećanju koncentracije butirata i ostalih kratkolančanih masnih kiselina.

Slični protuupalni učinci, ostvareni prehranom bogatom vlaknima, uočeni su kasnije i na imunosnim stanicama mozga- mikroglijama.

Naredna istraživanja bi trebala uključiti starije osobe, za koje se zna da u prosjeku konzumiraju 40% manje vlakana u odnosu na preporučene vrijednosti, kako bi se vidjelo jesu li rezultati slični i kod ljudi.

Izvor: Frontiers in Immunology