Ela Lučić

Datum objave: 23. 12. 2021.

Simptomi mučnine i povraćanja utječu na oko 85% trudnica i mogu značajno utjecati na kvalitetu života, osobito tijekom rane faze trudnoće. Uzrok ovih simptoma tijekom trudnoće do danas je nepoznat. Predložene su različite teorije, ali nijedna od njih nije konačna, ističu znanstvenici. Nakon što simptomi mučnine i povraćanja tijekom trudnoće napreduju, teško ih je kontrolirati, a ponekad trudnica čak treba biti hospitalizirana.

Probiotici su korisne bakterije i mogu se naći u namirnicama kao što su jogurt, kimchi, kefir, kiseli kupus i tempeh. Probiotici su također dostupni kao dodaci prehrani. Prema Nacionalnom centru za komplementarno i integrativno zdravlje, osim vitamina, probiotici ili prebiotici treći su najčešće korišteni dodatak prehrani za odrasle. Smatra se kako probiotici podržavaju rast različitih zajednica mikroorganizama koje čine mikrobiotu crijeva. Tijekom trudnoće povećavaju se razine hormona poput estrogena i progesterona, što dovodi do mnogih tjelesnih promjena. Navedene promjene u razini hormona također mogu utjecati na sastav crijevne mikrobiote, što vjerojatno utječe na funkcije probavnog sustava i uzrokuje neželjene simptome kao što su mučnina, povraćanje i konstipacija.

U novoj studiji, znanstvenici su namjeravali utvrditi može li uzimanje probiotika u obliku dodatka prehrani tijekom 16 dana pružiti blagodati za probavni sustav tijekom trudnoće. U studiju su bile uključene 32 ispitanice koje su uzimale probiotik u kapsuli dva puta dnevno tijekom šest dana. Potom su uslijedila dva dana odmora te su nakon toga ponovile ciklus. Probiotici su uglavnom sadržavali bakterijsku vrstu Lactobacillus, a svaka kapsula sadržavala je približno 10 milijardi živih kultura bakterija u vrijeme proizvodnje.

Znanstvenici su otkrili kako je uzimanje probiotika značajno smanjilo simptome mučnine i povraćanja u trudnica. Broj sati u kojima su ispitanice osjećale mučninu smanjio se za 16%, a broj sati simptoma povraćanja smanjen je za 33%. Uzimanje probiotika također je značajno ublažilo simptome povezane s kvalitetom života, kao što su umor, slab apetit i poteškoće u održavanju normalnih društvenih aktivnosti, što je procijenjeno upitnicima.

Od ispitanica su također prikupljeni uzorci stolice prije i tijekom studije. Uzorci su analizirani kako bi se identificirala vrsta i broj mikroorganizama te različiti metaboliti probave. Na taj su način autori studije ispitali povezanost razine biomarkera u uzorcima stolice s izraženijim simptomima mučnine i povraćanja. Štoviše, mogli su procijeniti kako je uzimanje probiotika utjecalo na ispitanice koje su započele studiju s različitim razinama biomarkera.

Autori studije otkrili su kako je mala količina bakterija koje nose enzim pod nazivom hidrolaza žučne soli povezana s većom učestalošću povraćanja povezanih s trudnoćom. Uzimanje probiotika povećava razinu bakterija koje proizvode enzim hidrolazu žučne soli, što može objasniti zašto su probiotici ublažili simptome mučnine i povraćanja. Iako su dobiveni rezultati vrlo zanimljivi, znanstvenici upozoravaju kako je zbog malog broja ispitanica potrebno provesti daljnje studije u svrhu potvrđivanja učinka probiotika.

Izvor: University of California - Davis Health