Ela Lučić

Datum objave: 02. 07. 2020.

Vaginalni bakterijski sojevi laktobacila u velikoj su mjeri učinkovitiji od sojeva koji se trenutno koriste za vaginalno zdravlje, pokazali su rezultati nove studije iz Južne Afrike.

Vrste laktobacila koje se nalaze u donjem dijelu reproduktivnog sustava zdravih žena snižavaju vaginalni pH i štite od spolno prenosivih infekcija. Žene obično pate od bakterijske vaginoze – poremećaja optimalnog sastava genitalne mikrobiote u kojemu dominiraju laktobacili, što dovodi do povećanja vaginalnog pH, kao i vaginalnog iscjetka te upalnih procesa. Bakterijska vaginoza povezana je s nepovoljnim ishodima trudnoće i većim rizikom od spolno prenosivih infekcija, uključujući HIV.

Iako se bakterijska vaginoza najčešće liječi antibioticima, u većini slučajeva se ponovno javlja unutar šest mjeseci. Probiotici koji sadrže laktobacile ispitani su kako bi se poboljšala trajnost liječenja, ali većina proizvoda ne sadrži vrste koje se često nalaze u ženskom genitalnom traktu.

Vodeći autori studije tvrde kako su trenutno dostupni probiotici za vaginalno zdravlje u svijetu i u Južnoj Africi ograničene raznovrsnosti, a vrlo mali broj njih sadrži sojeve pronađene u ženskom genitalnom traktu. U novoj studiji objavljenoj u časopisu PLOS Pathogens znanstvenici su izolirali i procijenili ključne karakteristike vaginalnih sojeva laktobacila u žena iz Južne Afrike kako bi odabrali najučinkovitije sojeve u svrhu razvoja probiotika za vaginalno zdravlje.

Koristeći uzorke 26 mladih žena srednje dobi od 18 godina, znanstvenici su usporedili karakteristike 5 različitih sojeva laktobacila u žena sa četiri soja američke kolekcije bakterijskih kultura i tri soja komercijalno dostupnih probiotika. Analizirali su njihov rast pri različitim vrijednostima pH, sposobnost snižavanja pH i stvaranja antimikrobnih produkata, inhibiciju patogena i osjetljivost na antibiotike.

Ustanovili su kako nekoliko vaginalnih sojeva pokazuje veću učinkovitost od komercijalnih sojeva.

Dobiveni rezultati ukazuju kako bi vaginalni sojevi mogli biti korisni u razvoju tretmana probioticima za liječenje bakterijske vaginoze.

Štoviše, sekvenciranje cijelog genoma pet najučinkovitijih vaginalnih sojeva pokazalo je kako su oni vrlo vjerojatno sigurni i ne predstavljaju rizik za razvoj antimikrobne rezistencije.