Ela Lučić

Datum objave: 19. 03. 2020.

Korejska randomizirana kontrolirana studija pokazala je da se unosom probiotičkog soja Lactobacillus plantarum (L. plantarum) može regulirati metabolizam lipida nakon obroka. Probiotik (L. plantarum) bakterija je mliječne kiseline biljnog porijekla, izolirana iz uzorka stolice odraslih osoba.

To je ujedno i prva studija kojom se procjenjivao učinak probiotika L. plantarum na zdravlje ljudi. Prethodne studije pokazale su da može kontrolirati količinu masnih stanica smanjujući gensku ekspresiju za dva proteina koji su odgovorni za stvaranje adipocita.

U ovom ispitivanju, 70 sudionika u dobi od 20 i više godina sa zdravom razinom triglicerida u krvi, ali nešto višom na tašte, nasumično je podijeljeno u dvije skupine. Eksperimentalna skupina uzimala je dvije kapsule od 400 mg probiotika L. plantarum svaki dan, dok je skupina kojoj je dodijeljen placebo uzimala dvije kapsule maltodekstrina koje nisu sadržavale nikakav probiotik.

Rezultati su pokazali da konzumacija probiotika L. plantarum tijekom 12 tjedana može smanjiti glavne lipidne markere u krvnoj plazmi, uključujući nižu razinu LDL kolesterola i apolipoproteina B. Razina ostalih markera lipida, poput triglicerida u krvi nakon obroka, također je značajno smanjena u skupini koja je uzimala probiotik, u usporedbi s onom koja je uzimala placebo.

Unosom ispitivanog probiotičkog soja smanjila se razina lipida u krvi smanjenjem količine bakterije Eggerthella spp., koja je povezana s višom razinom triglicerida u krvi i smanjenjem HDL kolesterola. Međutim, istraživači su naveli da unos probiotika L. plantarum nije pokazao značajan utjecaj na raznolikost mikrobiote crijeva. Stoga, sadašnji rezultati ukazuju da unos ovog probiotičkog soja može pomoći u poboljšanju razine lipida u krvi smanjenjem količine bakterije Eggerthella spp. Učinci L. plantarum na metabolizam lipida nakon obroka bili su posebno značajni kod osoba s određenom mikrobiotom crijeva, primjerice kod onih s većim brojem enteričnih bakterija, kao što su vrste R. bromii, K. alysoides, B. intestinihominis i F. plautii. Kako bi to i dodatno potvrdili, istraživači su predložili da se u budućim studijama posebno uključe osobe s većim početnim brojem ovih enteričnih bakterija.

Ključne riječi: krvna slika, L. plantarum, lipidi, probiotici,