Datum objave: 24. 11. 2009.

U svakodnevnoj komunikaciji i informiranju sve češće susrećemo pojmove poput zdrave hrane, ekološke ili bio-hrane, organske hrane. Radi se o proizvodima proizvedenim i označenim sukladno odredbama Zakona i propisa o ekološkoj proizvodnji. Osim što čuva ljudsko zdravlje, glavna prednost eko-hrane sastoji se i u očuvanju okoliša jer takva proizvodnja ne zagađuje tlo ni vodu.

Istraživanje koje je provelo Gfk otkriva da je 83 % hrvatskih građana čulo za prehrambene ekološke proizvode tj. prirodne proizvode napravljene isključivo prema strogim kriterijima organske proizvodnje.

Kako je isto istraživanje provedeno i u svibnju prošle godine proizlazi da je segment osoba koje su svjesne postojanja organskih proizvoda ostala na istoj razini. Nepoznavanje ovih proizvoda, više od prosjeka, prisutno je kod mladih između 15 i 17 godina starosti (35%) te osoba starijih od 65 godina (36%), zatim kod građana s najnižim obrazovanjem (55%), ali o kod (po 25%) stanovnika sjeverne Hrvatske te Slavonije. Ova svijest o poznavanju eko-hrane može se prvenstveno povećati boljim obrazovanjem mladih.

Za detaljniju provjera stvarnog poznavanja organskih proizvoda pitalo se još: Prepoznajete li vi prehrambene ekološke proizvode na prodajnom mjestu ?

I ovdje su rezultati gotovo isti kao i prošle godine jer oko polovine ispitanika smatra da ih zna prepoznati i isto toliko navodi da ih ne prepoznaju. Viši stupanj prepoznavanja zapaža se kod građana Zagreba s okolicom (oko 63%), te kod osoba
s visokom stručnom spremom (64%).

Sve osobe koje su se izjasnile da u trgovinama jasno prepoznaju upravo prehrambene ekološke proizvode pitalo se dalje: Kako, odnosno na temelju čega sve prepoznaju ekološke proizvode u prodavaonicama ?

Odgovori su otkrili da:
- 41 % prepoznaje proizvod na temelju /loga HRVATSKI EKOLOŠKI PROIZVOD na ambalaži
- 31 % po posebnom natpisu „zdrav proizvod“ ili nešto slično na ambalaži proizvoda
- 25 % na temelju poznatog proizvođača eko-hrane
- 20 % proizvod je isti kao i u specijalnim prodavaonicama zdrave hrane
- 16 % na temelju sastava proizvoda u deklaraciji (nema aditiva, konzervansa i sl.)
- 10 % nešto drugo

Dalje se željelo saznati i postojeće navike kupovanja eko-proizvoda. Tek 9 % kupuje ove proizvode, povremeno ih kupuje 33 %, a preostalih 61 % ne kupuje ekološke proizvode.

Redoviti i česti kupci ekološki proizvedene hrane još uvijek su malobrojni za što se razlog može tražiti prvenstveno u višoj cijeni ovih proizvoda. Iako je informiranost o ovim proizvodima dosta visoka istraživanje pokazuje da je došlo dao smanjenja udjela kupaca od oko 14% u prošloj godini na ispod 10% ove godine. Smanjio se i segment povremenih kupaca od 32 na 24%. Dakle, u kriznom razdoblju dio potrošača ovih proizvoda odustao je od kupnje. Ipak, dugoročno gledano, i bez obzira na cijene (koje su za neke proizvode najmanje 30% više), ovi će proizvodi naći svoje mjesto na našim jelovnicima.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: ekologija,

Komentari