Vitaminoteka

Datum objave: 15. 11. 2019.

Manjak proteina u očevoj prehrani utječe na kvalitetu njegovih spermija, što bi moglo imati daljnji utjecaj na dugoročno kardiovaskularno zdravlje njegovog potomstva, navode istraživači.

Studija objavljena u časopisu Journal of Physiology provedena je na miševima muškog spola koji su bili podvrgnuti prehrani s niskim udjelom proteina te je utvrđeno da takva prehrana narušava način funkcioniranja krvnih žila kod njihovog potomstva, što je ključni pokazatelj srčanih bolesti.

Istraživački tim, predvođen stručnjacima s Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Nottinghamu, zabilježio je sve veće dokaze koji sugeriraju da prehrana i donro zdravlje majke u vrijeme začeća mogu utjecati na razvoj potomstva – a često mogu dovesti do nepovoljnih kardiovaskularnih stanja i razvoja metaboličkih bolesti kasnije u životu. Međutim, napomenuli su kako je malo istraživanja provedeno o utjecaju prehrane oca i učincima koje može imati na kardiovaskularno zdravlje njegova potomstva.

Otkrića ukazuju na to da nekvalitetna očeva prehrana s niskim udjelom proteina u određenom slučaju može dovesti do promjene genetske informacije sadržane u spermijima ili sastava sjemene plazme, navode stručnjaci.

Istraživanje pokazuje da očeva prehrana u vrijeme začeća može utjecati na razvoj krvnih žila, što dovodi do trajnih promjena u njihovom funkcioniranju te rezultira „programiranim lošim kardiovaskularnim zdravljem njegova potomstva“. Navedeni rezultati vrlo su značajni za zdravlje ljudi, jer pokazuju da se određena stanja pripisuju poremećaju u ranim razvojnim procesima na što može utjecati očeva prehrana.

U provedenom istraživanju miševi su kontrolirano podvrgnuti prehrani s normalnim udjelom proteina (18% proteina) ili niskim udjelom proteina (9% proteina) najmanje 7 tjedana prije začeća. Istraživači su proučavali učinak prehrane s niskim udjelom proteina na potomstvo u četiri slučaja: kada spermiji potječu od oca s nepravilnom prehranom, kada sjemena tekućina potječe od oca s nepravilnom prehranom te slučajevi u kojima i spermiji i sjemena tekućina potječu ili ne potječu od oca s nepravilnom prehranom.

Rezultati su pokazali negativan utjecaj na zdravlje srca potomstva kada postoji nesklad između spermija i sjemene tekućine, što znači da spermiji potječu od oca s nepravilnom prehranom, a sjemenska tekućina od oca s pravilnom prehranom, ili obrnuto. Nadalje, uočeno je da sjemena tekućina potiskuje upalne i imunološke reakcije maternice majke što je ključno za zdravu trudnoću. Važno je razumjeti kako i zašto prehrana očeva utječe na potomstvo, kako bi se mogle predložiti preventivne mjere parovima koji pokušavaju začeti, poput prehrambenih preporuka.

Znanstvenici tvrde kako su navedeni rezultati od velike važnosti za muškarce s nekvalitetnom prehranom te ističu da se kvaliteta sjemene tekućine brzo mijenja, dok se spermatozoidi mijenjaju nakon nekoliko mjeseci, što znači da bi moglo doći do neusklađenosti tijekom prvih nekoliko mjeseci prehrane, i ovo se vrijeme može podudarati s periodom pokušaja začeća.

Ključne riječi: pravilna prehrana, Zdravlje djece,