Ružica Vukadin

Datum objave: 28. 01. 2022.

Pacijenti s melanomom bolje reagiraju na liječenje imunoterapijom kada je njihova prehrana bogata vlaknima.

Melanom je jedan od najagresivnijih oblika karcinoma kože koji se može proširiti i na druge organe kao što su jetra, pluća i mozak. U Sjedinjenim Američkim Državama to je peti najčešći karcinom. Prema Američkom onkološkom društvu, u narednoj godini će biti otprilike 100 000 novih dijagnosticiranih slučajeva melanoma, a očekuje se da će više od 7 000 tih pacijenata umrijeti.

Nova studija objavila je obećavajuće rezultate za borbu protiv više vrsta karcinoma, među kojima je i melanom. Naime, studija je usmjerena na terapijsku tehniku zvanu blokada imunološke kontrolne točke, često nazivana inicijalima ICB, koja je revolucionirala liječenje melanoma i karcinoma općenito.

Na koji način djeluje ICB? Određene stanice imunološkog sustava, kao što su T - stanice, te neke stanice karcinoma proizvode proteine zvane kontrolne točke. Kontrolne točke pomažu spriječiti prejake imunološke odgovore, ali to ponekad znači i sprječavanje T - stanica od ubijanja stanica karcinoma. ICB djeluje tako što blokira te kontrolne točke. Stoga, kada su kontrolne točke blokirane, T - stanice mogu bolje ubijati stanice karcinoma.

Iako su prethodna istraživanja pokazala utjecaj crijevnog mikrobioma na terapijski odgovor ICB-a, ostalo je nejasno utječu li i prehrambena vlakna te probiotici na ishode terapije. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati utjecaj unosa prehrambenih vlakana na imunoterapijski odgovor ICB-a. U istraživanju je sudjelovalo stotinu pacijenata s melanomom, kojima je analiziran crijevni mikrobiom, prehrambene navike, upotreba probiotika, značajke bolesti te ishodi liječenja. Većina pacijenata liječena je ICB-om. Provedena je i paralelna studija, koja je uključivala miševe s implantiranim tumorima.

Rezultati istraživanja pokazali su kako je u ljudskom, promatračkom kohortnom dijelu studije, veći unos prehrambenih vlakana bio povezan s nenapredovanjem bolesti među pacijentima na ICB-u, od čega su najizraženije dobrobiti pronađene u bolesnika s većim unosom prehrambenih vlakana i bez upotrebe probiotika.

Životinjski model je dao slične rezultate, odnosno rezultati na miševima podupiru ideju da je protutumorski imunitet najjači uz prehranu bogatu vlaknima i bez probiotika.

Izvor: Science