Maja Biličić

Datum objave: 07. 12. 2017.

Nedavnim istraživanjem otkriveno je da prebiotici mogu potaknuti apsorpciju minerala, osobito željeza, te tako smanjiti učestalost njihova nedostatka u djece.

Nedostatak željeza vrlo je česta pojava kod djece. Ako se pojavi u ranom djetinjstvu, može uzrokovati spori mentalni i fizički razvoj. Upravo se zbog toga u Africi djeci daje prašak (MNP) koji sadrži velike količine željeza. Međutim, veliki problem predstavlja niska razina njegove apsorpcije (samo 4 do 9%). Stoga su znanstvenici odlučili popraviti sastav formule te povećati apsorpciju željeza kako bi smanjili nepoželjne nuspojave, kao što je, primjerice, dijareja.

U svrhe istraživanja znanstvenici su 50 dojenčadi svakodnevno hranili kukuruznom kašom obogaćenom praškom MNP s dodatkom 2,5 mg željezova fumarata i 2,5 mg natrij-željezo EDTA (etilendiamintetraoctena kiselina), NaFeEDTA. Grupa od 22 dojenčadi dobivala je MNP s  7,5 g galaktooligosaharida, a grupa od 28 dojenčadi ili kontrolna grupa dobivala je samo MNP.

Nakon tri tjedna znanstvenici su prikupili podatke o apsorpciju željeza, željezu u krvi i podatke o crijevnoj mikrobioti.

Rezultati su pokazali da je grupa koja je dobivala željezo u kombinaciji s galaktooligosaharidima imala mnogo veću apsorpciju i bioraspoloživost željeza od kontrolne grupe. Također je uočeno i povećanje u broju biomarkera feritina i hormona hepcidina.

Nadalje, pokazalo se da galaktooligosaharidi ublažavaju i štetne učinke željeza na crijevnu mikrobiotu dojenčadi.

Stoga znanstvenici zaključuju da se dodavanjem prebiotika mineralne tvari u dodacima prehrani mnogo lakše apsorbiraju te se smanjuje i njihova štetnost. Međutim, potrebna su daljnja istraživanja kojima će se utvrditi dugoročni učinci konzumiranja prebiotika u kombinaciji sa željezom, osobito kod osoba koje pate od infektivnih bolesti ili upala.

Izvor: The American Journal of Clinical Nutrition