Ela Lučić

Datum objave: 28. 10. 2020.

Povezanost selena i RNA virusnih infekcija privukla je pozornost nekoliko znanstvenih skupina u svijetu.

U nedavno provedenom preglednom istraživanju, objavljenom u časopisu Frontiers in Nutrition, stručnjaci su zaključili kako nedostatak selena potiče mutacije, replikaciju i virulenciju RNA virusa i predstavlja obrazloženje za primjenu selena u različitim fazama COVID-19 infekcije. Smatraju kako bi selen mogao imati značajnu ulogu u upravljanju infekcijom koronavirusom, posebno u osjetljivih starijih osoba, te bi mogao utjecati na promjenu u globalnom odgovoru na zarazu COVIDom-19.

Autori studije ističu kako bi selen mogao biti koristan zbog utjecaja na obnavljanje antioksidativnog kapaciteta domaćina, smanjenje apoptoze i oštećenja endotelnih stanica, kao i agregacije trombocita. Njegov antioksidativni učinak vjerojatno bi bio najkorisniji u prevenciji zaraze ili u vrlo ranoj fazi prije razvoja ozbiljnog stupnja oksidativnog stresa, kao što je slučaj kod uznapredovalog teškog oblika COVID-19 infekcije. Uz to, selen posjeduje važnu ulogu putem inhibitornog učinka na NFκB signalizaciju, koja djeluje kao središnji posrednik imunosnih i upalnih odgovora, posebno proupalnih molekula koje sudjeluju u životno opasnoj „citokinskoj oluji“ u COVID-19 infekciji. Nadalje, selen štiti funkciju endotelnih stanica i može imati ulogu u upali endotela izazvanoj SARS-CoV-2 virusom. Štoviše, prepoznata su i antitrombotička svojstva selena.

Postupak plana uzimanja dodataka prehrani koji se predlaže u ovom preglednom radu uključuje tri elementa: prevenciju, dokumentiranje i liječenje.

Znanstvenici predlažu plan uzimanja dodataka prehrani za populacije s rizikom od razvoja teškog oblika COVID-19 infekcije prije nego što se zaraze u dozi od 200 mg tijekom tri tjedna.

Nakon toga slijedi primjena manje ili jednake doze tijekom aktivne cirkulacije virusa, dajući prednost starijim osobama s popratnim komorbiditetima i pretilim osobama. Također, predlažu dokumentiranje statusa selena u serumu kad god je to moguće kod hospitaliziranih bolesnika s COVIDom-19 i liječenje simptomatskih bolesnika sustavnom suplementacijom selenom po prijemu u bolnicu u najranijoj fazi, prije nego što dođe do pojave smrtonosne „citokinske oluje“.