Josip Rešetar

Datum objave: 17. 01. 2019.

Neadekvatan status cinka tijekom ranog razvoja djeteta mogao bi uzrokovati nepotpun razvoj živčanih sinapsi i posljedično povećati rizik od poremećaja autističnog spektra (ASD), zaključak je znanstvenika objavljen u časopisu Frontiers in Molecular Neuroscience.

ASD popraćeni su nizom simptoma koji se ispoljavaju unutar prve tri godine života. Vjeruje se da je izostanak potpunog razvoja živčanih sinapsi posljedica prenatalnih upala ili neadekvatnog statusa cinka tijekom kritičnih razdoblja u razvoju mozga i živčanog sustava.

U novom istraživanju znanstvenici su predložili mehanizam u kojem cink ima važnu ulogu u pravilnom razvoju živčane sinapse. Naime, veća prisutnost cinka u neuronu ubrzava nastanak funkcionalnih AMPA receptora koji su neophodni u provođenju brzih sinaptičkih signala središnjim živčanim sustavom.

Usprkos tome, znanstvenici su ostali suzdržani po pitanju davanja preporuke za unos cinka putem dodataka prehrani, u svrhu smanjenja rizika od autizma, zbog nedostatka kontroliranih studija na trudnicama i dojenčadi. Štoviše, naglasili su da bi prevelik unos cinka, zbog međudjelovanja s bakrom, mogao uzrokovati anemiju i slabo razvijene kosti. Stoga se i dalje preporučuje slijeđenje važećih preporuka o unosu cinka uz poziv na nove studije koje bi dodatno pokušale dati odgovor na isto pitanje.

Ključne riječi: cink, Zdravlje djece,