Prema posljednjim podacima, prisutan je trend smanjene potrošnje energetskih i gaziranih pića između 2013. i 2016. godine, ali veća upotreba elektroničkih uređaja, posebice televizora, povezana je s većom konzumacijom dodanog šećera i kofeina među adolescentima.
Pića s dodanim šećerom i umjetnim zaslađivačima povezana su s pretilošću, dijabetesom, nastankom zubnog karijesa i lošom kvalitetom sna. Višak kofeina, koji se nalazi u energetskim pićima, povezan je s glavoboljom, povišenim krvnim tlakom, mučninom, povraćanjem, dijarejom, bolovima u prsima te nesanicom. Stoga je cilj poticati liječnike da educiraju mlade i njihove obitelji o rizicima te ih upozore na izbjegavanje navedenih pića, navode znanstvenici.
Objavljena studija otkrila je da više od 27% adolescenata konzumira količinu šećera veću od preporučenih vrijednosti, dok je kod 21% njih ustanovljena prekomjerna konzumacija kofeina putem gaziranih i energetskih pića. Utvrđeno je kako muškarci konzumiraju više gaziranih i energetskih pića od žena, a adolescenti u 8. razredu osnovne škole konzumiraju više od onih u 2. razredu srednje škole.
Dodatni sat gledanja televizije u danu predstavlja 32% veći rizik od prekoračenja preporuka Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) za unos šećera. Također, svakim dodatnim satom se rizik za prekoračenje preporuka unosa kofeina povećao za 28%.
Znanstvenici zaključuju kako bi se rješenje ovog problema moglo postići savjetovanjem s liječnicima i nutricionistima te putem javnozdravstvenih akcija promicanja zdravlja.
Istraživače je iznenadilo otkriće kako igranje videoigara nije značajno povezana s većom konzumacijom kofeina. S obzirom na marketinške kampanje kojima su igrači video igrica ciljana skupina, očekivana je posebno čvrsta povezanost kofeina, koji se unosi energetskim i gaziranim pićima, s igranjem videoigara, ali gledanje televizije bilo je značajnije povezano, govore istraživači. Međutim, korištenje računala u svrhu školskih obaveza povezano je s manjom vjerojatnošću prekoračenja granica za preporučeni unos šećera.
Izvor: McMaster University