Lora Štrbac

Datum objave: 01. 05. 2024.

U posljednjih nekoliko godina, istraživanja crijevnog mikrobioma postala su sve značajnija, ističući različite čimbenike koji oblikuju njegov sastav, poput spavanja, prehrane i razine stresa.

Nedavna istraživanja posebno su istaknula vezu između crijevnog mikrobioma i sportske izvedbe, pokazujući da promjene u mikrobiomu mogu značajno utjecati na poboljšanje sportskih performansi.

Stoga je svrha ovog istraživanja bila daljnje istraživanje crijevnog mikrobioma i njegove reakcije na visoko intenzivne tjelesne aktivnosti kod sportova izdržljivosti i snage. Nova studija analizirala je mikrobiom zdravih aktivnih muškaraca nakon maksimalnih tjelesnih aktivnosti, otkrivajući značajne veze između sportske izvedbe i sastava mikrobioma.

U istraživanju su sudjelovala 52 zdrava aktivna muškarca, podijeljenih u skupine izdržljivosti, snage i kontrolnu skupinu. Analiziran je sastav njihovog crijevnog mikrobioma prije i poslije dva testa opterećenja. Testovi su uključivali ponovljeni 30-sekundni sveobuhvatni Wingate test koji procjenjuje eksplozivnu i visoko intenzivnu razinu kondicije, te Bruceov test na traci za trčanje, koji mjeri kardiorespiratornu razinu kondicije, a ponavljali su ih s razmakom od dva tjedna.

Tijekom istraživanja, primijećeno je obilje bakterije Alistipes communis u skupini koja je obavljala vježbe snage tijekom Wingate testa, što pokazuje da bi ova bakterija mogla biti povezana s poboljšanjem snage ili izdržljivosti u kratkotrajnim, visokointenzivnim vježbama.

Dodatno, analizirajući različite parametre tjelesne kondicije poput VO2 max (maksimalni kapacitet kisika), prosječne snage i maksimalne snage, istraživači su primijetili nekoliko različitih bakterijskih vrsta koji su bili povezani s različitim aspektima kondicije. Na primjer, vrste Bifidobacterium longum i Bifidobacterium adolescentis bile su češće prisutne kod osoba s boljim parametrima kondicije, posebno s VO2 max. To znači da bi ove bakterije mogle imati ulogu u poboljšanju kapaciteta pluća i općenito tjelesne izdržljivosti.

Također, primijećeno je povećanje broja određenih vrsta bakterija kod osoba s visokim VO2 max tijekom Bruceovog testa na traci za trčanje, što bi moglo ukazivati na njihovu ulogu u poboljšanju izdržljivosti pri aerobnoj aktivnosti.

Nadalje, utvrđene su pozitivne korelacije između uobičajenih proizvođača kratkolančanih masnih kiselina (SCFA) i maksimalne snage tijekom Wingate testa. SCFA su spojevi koje proizvode bakterije u crijevima tijekom razgradnje vlakana, a njihova prisutnost može biti povezana s boljim performansama u kratkotrajnim, visokointenzivnim vježbama poput sprinteva ili brzih eksplozivnih pokreta.

Stoga, istraživači zaključuju da ova studija potvrđuje povezanost zdravlja pojedinca sa sastavom crijevnog mikrobioma i da su značajke mikrobioma povezane s poboljšanom sportskom izvedbom, što je već prethodno uočeno kod vrhunskih sportaša.

Ključne riječi: crijevni mikobiom, probiotici, sportaši,