Maja Biličić

Datum objave: 26. 12. 2018.

Nedavnim istraživanjem, objavljenim u časopisu Nature Neuroscience, otkrivena je nova vrsta moždanih stanica u ljudi, nikad uočena kod miševa i drugih laboratorijskih životinja.

Korištenjem novih tehnologija znanstvenici su uspjeli pronaći razlike između ljudskog mozga i mozga životinja na staničnoj razini. U ovome su istraživanju koristili posmrtne uzorke tkiva dvojice muškaraca u pedesetim godinama. Uzorkovan je gornji sloj kore regije mozga odgovorne za ljudsku svijest i ostale funkcije karakteristične za našu vrstu. Upravo je ta regija u usporedbi s veličinom ljudskog tijela mnogo veća negoli je to slučaj kod životinja.

Dva tima znanstvenika udružila su snage kako bi svojim različitim pristupima neuroznanosti proučavala novootkrivenu vrstu neurona čiji aksoni čine snop oko središta same stanice te tako nalikuju na šipak. Jedan je tim na ovaj neuron naišao detaljno proučavajući oblike i električna svojstva stanica, dok ga je drugi tim otkrio pokušavajući pronaći komplet gena koji ljudske moždane stanice čini jedinstvenima i različitima od mišjih moždanih stanica. Surađujući, znanstvenici su utvrdili da novootkrivene moždane stanice uključuju jedinstveni skup gena kojeg nema kod mišjih moždanih stanica te formiraju sinapse s piramidnim neuronima iz drugog područja kore.

Ova nova vrsta neurona pripada inhibitorima koji zaustavljaju aktivnost drugih neurona u mozgu.

Istraživanje, doduše, nije u potpunosti otkrilo njegovu ulogu u ljudskom mozgu, no svejedno je zanimljivo što nije pronađen kod glodavaca, zbog čega znanstvenici pretpostavljaju da je limitiran na ljudsku vrstu ili primate. Sljedeći korak znanstvenika je potražiti ovu vrstu neurona u posmrtnim uzorcima mozga ljudi s neuropsihijatrijskim poremećajima kako bi utvrdili dolazi li do njihove promjene uslijed neke bolesti.

Ključne riječi: mozak, neuroni,