Ela Lučić

Datum objave: 12. 01. 2021.

Znanstvenici su otkrili skriveni bakterijski rod u sastavu crijevne mikrobiote pacijenata sa sindromom iritabilnog crijeva (IBS, engl. Irritable Bowel Syndrome), posebno onih koji pate od dijareje, nudeći potencijalnu priliku za liječenje probioticima.

U prethodno provedenim ispitivanjima nije uočena dosljedna povezanost između sastava crijevne mikrobiote i simptoma IBS-a, no studije u kojima se ispituje sastav mikrobiote crijeva pretežno se oslanjaju na analizu uzoraka stolice. Suprotno tome, znanstvenici sa Sveučilišta u Göteborgu pretpostavili su kako je vjerojatno da će bakterije koje se nalaze u mukoznom sloju utjecati na epitel te potencijalno rezultirati epitelnim stresom i aktivacijom imunosnog sustava.

U ovoj studiji znanstvenici su izvršili metaproteomsku analizu uzoraka unutarnjeg mukoznog sloja stanica kod pacijenata s IBS-om i zdravih pojedinaca kako bi istražili potencijalne povezanosti između sastava mikrobiote mukoznog sloja i simptoma IBS-a. Uzorci sluzi sakupljani su prospektivno biopsijom sigmoidnog dijela debelog crijeva 62 pacijenta s IBS-om i 31 zdravog dobrovoljca, a sastav mikrobnih proteina analiziran je metodom masene spektrometrije. Zapažanja su provjerena metodom imunofluorescencije, elektronskom mikroskopijom i PCR-om u stvarnom vremenu.

Znanstvenici su bili iznenađeni otkrićem prisutnosti patogenog bakterijskog roda Brachyspira u mikrobioti crijeva 31% bolesnika s IBS-om, posebno kod onih s dijarejom, te kod nijednog zdravog dobrovoljca. Izvijestili su kako se bakterija nalazi ispod mukoznog sloja, što znači da analize uzoraka stolice nisu dovoljne za otkrivanje ovog bakterijskog roda.

Za razliku od većine ostalih crijevnih bakterija, Brachyspira je u izravnom kontaktu sa stanicama i pokriva njihovu površinu. Ova otkrića mogu rezultirati potpuno novim mogućnostima liječenja, a možda čak i izlječenjem nekih pacijenata s IBS-om, posebno onih sa simptomom dijareje. Ukoliko se povezanost simptoma IBS-a i prisutnosti bakterijskog roda Brachyspira uspije potvrditi u opsežnijim studijama, znanstvenici vjeruju kako bi probiotici mogli postati mogući način liječenja ove bolesti u budućnosti. S obzirom da je u pacijenata kod kojih je prisutna navedena bakterija uočena upala crijeva nalik alergijskoj reakciji, lijekovi za alergiju ili promjene prehrambenih navika mogu biti druge potencijalne mogućnosti liječenja.

Izvor: Gut