Vitaminoteka

Datum objave: 22. 07. 2014.

Skupina američkih znanstvenika, koja istražuje metabolizam masnog tkiva, u novoj studiji proučavala je ulogu miRNA u kontroli funkcije masnih stanica. miRNA su male molekule RNA za čije je sazrijevanje potreban enzim dicer čija se proizvodnja u masnim stanicama s godinama smanjuje.

Proučavanjem posebnih mutanata miševa kod kojih je bio izbačen gen bitan za proizvodnju dicera u masnim stanicama, primijećeno je da je nedostatak tog enzima uzrokovao abnormalnu raspodjelu masnih stanica koja je nalikovala lipodistrofiji, poremećaju metabolizma masnog tkiva koji se često javlja kao nuspojava terapije kod oboljelih od HIV-a.

Kod miševa, primijećeni oblik lipodistrofije bio je povezan sa znakovima metaboličkog sindroma – inzulinskom rezistencijom, upalnim procesima u masnom tkivu, dislipidemijom (poremećajem razine masnoća u krvi) i nekim drugim pokazateljima koji su upućivali na razvoj kardiovaskularnih bolesti.

Dodatno istraživanje uzoraka masnog tkiva pacijenata s lipodistrofijom uzrokovanom liječenjem HIV-infekcije, pokazalo je niske razine dicera te tako dodatno potvrdilo njegovu ulogu, odnosno, ulogu miRNA u razvoju ovog sindroma preraspodjele masnog tkiva koji mnogim oboljelim pacijentima otežava liječenje.

Kada bi se na neki način moglo utjecati na povećanje aktivnosti dicera kako bi se uravnotežila proizvodnja miRNA i poboljšao metabolizam masnih stanica, otvorila bi se vrata mogućem novom načinu liječenja metaboličkog sindroma kod kojeg, upravo zbog preraspodjele masnog tkiva i promjena u njegovoj funckiji, dolazi do inzulinske rezistencije i drugih povezanih metaboličkih poremećaja. Tako bi se vjerojatno uspjela i poboljšati učinkovitost liječenja HIV-infekcije.

Izvor: Journal of Clinical Investigation