Ela Lučić

Datum objave: 02. 11. 2020.

Prema rezultatima nedavno objavljene studije, površinski protein crijevnih bakterija iz roda Bifidobacterium može zaustaviti prekomjernu ili nekontroliranu upalu uzrokovanu virusima koji dovode do bolesti poput COVIDa-19.

Bifidobakterije su skupina bakterija koje prevladavaju u probavnom sustavu zdrave djece i čine nekoliko posto ukupnog sastava mikrobiote crijeva u odraslih. Poznato je kako imaju značajnu ulogu u izgradnji i održavanju imunosnog sustava.

Danas je prisutno sve više dokaza koji ističu imunomodulatorna svojstva bifidobakterija koja su posljedica njihovih staničnih komponenata i metabolita. Kada su u opasnosti, stanice našeg tijela šalju signal uzbune koji primaju druge stanice, što uzrokuje imunosni odgovor, odnosno početak upalnog procesa. Ulogu u imunosnom odgovoru imaju posebni peptidi poznati kao protuupalni citokini, čiji porast koncentracije može izazvati pojavu takozvane „citokinske oluje“. Ova opasna, a ponekad i smrtonosna reakcija primijećena je u osoba s teškim slučajevima COVID-19 bolesti.

U studiji objavljenoj u časopisu Anaerobe, skupina znanstvenika iz Moskve proučavala je kako FN3, površinski protein bakterijskog soja Bifidobacterium longum, blokira ili veže citokine. Protein FN3 pomaže stanicama vezati se na različite površine, uključujući stanice crijeva prekrivene sluzi. Štoviše, građen je od dvaju proteinsko-ugljikohidratnih dijelova (domene fibronektina) koji su slični humanim receptorima citokina. Eksperiment je pokazao kako je protein FN3 sposoban vezati citokin pod nazivom faktor tumorske nekroze alfa (TNF-α, engl. Tumor Necrosis Factor-α), jedan od glavnih čimbenika za pojavu „citokinskih oluja“. Kako bi otkrili koje specifične citokine veže protein FN3, znanstvenici su koristili ELISA metodu (engl. Enzyme-Linked Immunosorbent Assay) i primijenili je na proteinski fragment s domenom fibronektina. U konačnici su izgradili strukturu antitijelo-FN3-citokin-antitijelo.

Od četiri citokina koji su pripadali različitim vrstama, samo je citokin TNF-α pokazao učinkovito vezanje.

Činjenica da su površinski proteini bifidobakterija uspjeli prepoznati određene vrste citokina podržala je teoriju stručnjaka kako su bifidobakterije također sposobne regulirati naš imunosni odgovor. Ovakve su studije posebno važne za razumijevanje procesa razvoja imuniteta novorođenčadi, jer se njihova mikrobiota crijeva gotovo u cijelosti sastoji od bifidobakterija. Biolozi također vjeruju kako fragment proteina FN3 specifičan za citokin TNF-α može smanjiti razinu „citokinske oluje“ u osoba s COVID-19 bolesti.

Studije svojstava mikroorganizama koji vežu citokine postale su u posljednje vrijeme izuzetno važne s obzirom na trenutnu epidemiološku situaciju. Nekontrolirani upalni procesi ili „citokinske oluje“ jedan su od najistaknutijih elemenata patogeneze COVID-19 bolesti, ističu znanstvenici. Selektivno vezanje citokina TNF-α, jednog od ključnih čimbenika upale, s fragmentom proteina FN3 bakterija iz soja Bifidobacterium longum otvara mogućnost za razvoj novih lijekova koji bi usporili reakciju citokina.