Ela Lučić

Datum objave: 18. 08. 2021.

U novoj studiji znanstvenici iz Velike Britanije ispitali su mehanizme putem kojih omega-3 masne kiseline mogu djelovati na smanjenje upale ili depresije.

Koristeći validirani in vitro model humanih stanica koji sadrži stanice hipokampusa, znanstvenici su ih prvo tretirali omega-3 masnim kiselinama, eikozapentaenskom (EPA, engl. Eicosapentaenoic acid) i dokozaheksaenskom kiselinom (DHA, engl. Docosahexaenoic acid). Stanice su zatim bile izložene kemijskim glasnicima koji su uključeni u upalne procese. Oni su spriječili povećanu staničnu smrt i smanjili proizvodnju novih neurona. Daljnjim ispitivanjem utvrđeno je kako su ti učinci posredovani lipidnim medijatorima dobivenima iz EPA i DHA.

Znanstvenici su zatim uveli inhibitor enzima koji je povećao dostupnost lipidnih medijatora, što bi mogla biti osnova terapije za ublažavanje simptoma depresije. Lipidni medijatori koje su autori studije identificirali razgrađuju se u tijelu relativno brzo, što znači da mogu biti dostupni relativno kratko vrijeme.

Testiranjem učinka inhibitora enzima koji sudjeluju u metabolizmu omega-3 masnih kiselina znanstvenici su pokazali kako je moguće uvelike poboljšati trajanje učinka inhibitora, te u konačnici povećati njegovu učinkovitost.

Pacijenti bi mogli uzimati veće doze EPA i DHA zajedno s ispitivanim inhibitorom enzima kako bi se s vremenom povećala količina važnih lipidnih medijatora u krvi, što je vrlo važno za razvoj novih metoda liječenja u budućnosti.

Mehanizmi na kojima se temelji povezanost depresije i omega-3 masnih kiselina vrlo su složeni te zahtijevaju daljnju provedbu kliničkih ispitivanja kako bi se u potpunosti razumjelo njihovo funkcioniranje.

Izvor: Nature Molecular Psychiatry