Datum objave: 14. 09. 2011.

Novo istraživanje na životinjama objavljeno u časopisu Science ukazuje da mozak sisavaca sadrži okusne karte (projekcije), smjštene u pojedinim dijelovima mozga da zvaki pojedini okus. Te karte objedinjuju jedinstvene skupine neurona koji određuju okus, od slatkog do slanog.

Prema ovom istraživanju, mozak sisavaca zamijećuje osnovne okuse: slatko, kiselo, gorko, slano i umami, kroz jedinstvene mape smještene u odvojenim područjima mozga.

Poznato je da stanice mozga sadrže jedinstvene receptore za okus i okusne receptorske stanice, sa specifičnom kodirajućom shemom baziranoj na principu "jedan okus-jedna skupina stanica".

U ovom istraživanju, aktiviranje tih receptora, izazvalo je da se životinja ponaša na jedinstveni način. Npr. aktiviranjem receptora za slatko i umami, životinje su se ohrabrile, dok je podraživanje receptora za gorko i kiselo izazvalo obeshrabrenje kod ispitivanih životinja.

Nova dvofotonska metoda prikazivanja uz pomoć kalcija (eng. two-photon calcium imaging) omogućuje istraživanje koji se neuroni aktiviraju različitim okusima. Naime, kad se životinje izlažu nekom okusu, val kalcija prolazi kroz aktiviranu živčanu stanicu (neuron). Injiciranjem fluorescentnog kontrasta može se pratiti kako svaki pojedini okus posljedično stvara specifičnu mapu, uključujući stotine neurona u jedinstvenoj plejadi, a što je sve vidljivo mikroskopom.

Sljedeća istraživanja znanstvenika biti će usmjerena na istraživanja interakcija okusa s ostalim osjetima, poput mirisa i dodira i npr.gladi, zatim na istraživanja bihevioralnog odgovora na okuse te na pamćenja okusa.