Ela Lučić

Datum objave: 09. 09. 2022.

Znanstvenici su identificirali niskokalorični zaslađivač koji je slatkoće poput konzumnog šećera, ali istovremeno pruža dobrobiti za zdravlje mikrobiote crijeva.

Visoki unos šećera povezan je s rastućim stopama nezaraznih bolesti poput pretilosti i dijabetesa tipa 2, stoga se ulažu značajni napori u preformulaciju proizvoda, zamjenjujući šećer niskokaloričnim zaslađivačima. Međutim, iako se smatraju sigurnima za ljudsku prehranu, studije na životinjama i ljudima pokazuju kako neki zaslađivači mogu potaknuti apetit, što dovodi do povećane konzumacije hrane i debljanja, kao i drugih negativnih zdravstvenih ishoda. Umjetni zaslađivači također se povezuju s promjenama u sastavu mikrobiote crijeva, zajednice mikroorganizmima koji žive u ljudskim crijevima.

Skupina znanstvenika krenula je proučavati niskokalorične i iznimno slatke tvari prirodnog porijekla kako bi identificirala moguće zamjene. Galaktooligosaharidi, pronađeni u mlijeku sisavaca, niskokalorični su šećeri s prebiotičkom aktivnošću koji mogu biti izvor energije za korisne crijevne mikroorganizme, ali nisu dovoljno slatki kako bi zamijenili stolni šećer. Alternativno, ekstrakti iz voća luo han guo sadrže mogrozide – spojeve 200 do 300 puta slađe od konzumnog šećera. Međutim, ti ekstrakti ponekad imaju neugodan okus, koji se može ukloniti enzimima. Znanstvenici su nastojali iskoristiti obje prirodne tvari koristeći enzime za modificiranje mogrozida, dok su istovremeno proizvodili galaktooligosaharide kako bi dobili potpuno novi niskokalorični zaslađivač. Istraživanje su započeli s laktozom i mogrozidom V (primarni mogrozid u luo han guo voću). Kada su dodali enzime β-galaktozidaze, znanstvenici su dobili smjesu koja je sadržavala uglavnom galaktooligosaharide i malu količinu modificiranih mogrozida.

Rezultati su pokazali kako je nova mješavina imala slatkoću sličnu saharozi, stoga bi ova mješavina zaslađivača mogla biti prihvatljiva potrošačima, ističu autori studije.

Nadalje, rezultati istraživanja otkrili su kako je zaslađivač povećao razine nekoliko korisnih mikroorganizama u ljudskim crijevima, uključujući bakterijske vrste iz rodova Bifidobacterium i Lactobacillus. Povećanje koncentracije metabolita koje proizvode bakterije, kao što su acetat, propionat i butirat, ukazuje kako bi mješavina potencijalno mogla imati prebiotički učinak na mikrobiotu crijeva, zaključuju znanstvenici.

Izvor: Journal of Agricultural and Food Chemistry