Vitaminoteka

Datum objave: 30. 10. 2019.

Japanski znanstvenici otkrili su da je unos vitamina A tijekom trudnoće obrnuto povezan s rizikom prirođene dijafragmalne hernije (CDH).

CDH je poremećaj nepotpunog razvitka dijafragme koji se javlja prije rođenja. Iako patogeneza CDH nije poznata, poznato je da vitamin A igra ulogu u razvoju dijafragme.

Studija je analizirala 89 658 majki iz japanske kohortne studije u razdoblju od 2011. do 2014. godine. Ukupno je dokumentirano 40 slučajeva CDH-a. Validirani upitnik o učestalosti konzumiranja hrane korišten je za procjenu dnevnog unosa vitamina A, retinola, provitamina A (karotenoida) i povrća. Istraživači su utvrdili da je glavni izvor vitamina A u Japanu provitamin A – karotenoidi koji dolaze iz povrća, posebno zelene i žute boje. Podaci o učestalosti i količini konzumacije prikupljeni su dva puta, tijekom prvog tromjesečja i drugog/trećeg tromjesečja (27. tjedan gestacije).

Studija je otkrila da je s većim unosom vitamina A u prvom tromjesečju (srednji unos = 468 µg/dan) omjer vjerojatnosti za pojavu CDH-a iznosio 0,6 u usporedbi s nižim unosom ukupnog vitamina A (srednji unos = 230 µg/dan).

Smanjenje rizika uočeno je i kod većeg unosa α i β-karotena, ukupnog povrća te zelenog i žutog povrća. Istraživači nisu otkrili povezanost između ukupnog unosa vitamina A i CDH u prehrambenim unosima u kasnoj trudnoći. Objasnili su da biološki mehanizam može biti posljedica signalnog puta retinoične kiseline za koju se zna da ima važnu ulogu u dijafragmalnoj morfogenezi. Retinoična kiselina vjerojatno regulira ekspresiju gena koji su povezani s razvojem dijafragme.

Istraživači su naveli nekoliko ograničenja studije – iako se studija fokusirala na vitamin A, kolin, metionin i cistein koji su uključeni u put metilacije DNA i također povezani s CDH-om. Potrebna su dodatna ispitivanja kako bi se istražio doprinos metilacije DNA u razvoju dijafragme. Drugo ograničenje bilo je što sudionici nisu bili upitani o njihovim prehrambenim navikama tijekom razdoblja razvoja dijafragme (od 4 do 8 tjedna), što dovodi do podcjenjivanja povezanosti vitamina A i CDH. Unatoč priznanju ograničenja koja predstavljaju relativno mali broj ishoda, čini se da rezultati podržavaju hipotezu da je nizak unos vitamina A čimbenik rizika za razvoj CDH, zaključili su.

Izvor: British Journal of Nutrition