Datum objave: 20. 09. 2016.

Antibiotici se često pripisuju za liječenje i prevenciju bakterijskih infekcija, međutim, pritom ne djeluju samo na štetne bakterije, već i na one korisne koje su sastavni dio crijevne mikrobiote. Stoga su u novom istraživanju objavljenom u časopisu Molecular Pharmaceutics, japanski stručnjaci ispitali kako promjene u ravnoteži crijevne mikrobiote utječu na razine enzima u jetri i bubrezima koji su bitni u metabolizmu lijekova.

Kao model neuravnotežene mikrobiote u istraživanju su poslužile dvije skupine životinja – miševi kojima su pet dana za redom davani antibiotici, i tzv. germ-free miševi, koji ne posjeduju crijevnu mikrobiotu jer su uzgajani u sterilnim uvjetima. Navedene životinje uspoređene su sa skupinom miševa s uobičajenom, uravnoteženom mikrobiotom.

Analiza je pokazala kako poremećeni sastav mikrobiote može djelovati na razine mnogih enzima u jetri i bubrezima. Najveće razlike primijećene su u razinama enzima Cyp2b10, koja se smanjila za čak 96%, i Cyp3a11, koja se smanjila za 88%. Inače, ovi enzimi sudjeluju u metabolizmu lijekova te o njima ovisi odgovor organizma na unos lijekova, uključujući nuspojave.

Budući da navedenim dvama enzimima kod ljudi odgovaraju CYP2B6 i CYP3A4, koji su važni za metabolizam više od polovine farmaceutski djelatnih tvari na tržištu, autori istraživanja su naveli kako je ovo otkriće poprilično značajno. Napomenuli su da ukoliko se rezultati potvrde kod ljudi, ovo bi moglo dovesti do velikih pomaka u određivanju optimalnih doza lijekova te u smanjivanju nuspojava.

Ključne riječi: mikroflora,