Vitaminoteka

Datum objave: 19. 01. 2023.

Novo istraživanje otkrilo je blagodati ulja račića krila i njegov utjecaj na proces starenja.

Ulje račića krila dobiva se od sitnih morskih račića koji obitavaju u Atlantiku. Od ranije je poznato da ulje krila predstavlja dobar izvor omega-3-masnih kiselina i antioksidansa koji pomažu našim stanicama da se lakše obrane od slobodnih radikala odnosno oksidativnog stresa. S obzirom da oksidativni stres igra ulogu u fiziologiji starenja, ulje krila moglo bi imati utjecaj na proces starenja.

Tim znanstvenika u Oslu okupio se kako bi utvrdio može li unos ulja krila u obliku dodatka prehrani utjecati na proces starenja odnosno usporiti starenje. Osim na ljudskim stanicama, istraživanje je provedeno i na oblićima. Naime, oblići ili nematode ubrajaju se u kategoriju dobro istraženih organizama na kojima se mogu provoditi istraživanja, a dobiveni rezultati primjenjivi su i na ljudima zbog bioloških poveznica s ljudskim rastom i razvojem, kao i genetikom, starenjem i bolestima. Nematode žive otprilike tri tjedna, a njihov kratki životni vijek koristan je za praćenje procesa starenja jer ubrzava vrijeme dobivanja rezultata.

Rezultati su pokazali da je kod nematoda kojima je davano ulje krila došlo do sporijeg starenja živčanog sustava. Također, te su nematode bile pokretnije i imale su bolje očuvane neuromuskulaturne funkcije u odnosu na one nematode koje nisu primale ulje krila.

Što se tiče ispitivanja provedenih na ljudskim stanicama metodom „aging clock“, rezultati su pokazali da se brzina propadanja stanica također značajno usporila uz dodatak ulja krila.

Znanstvenici su utvrdili da ulje krila štiti dopaminergičke neurone čime utječe na ponašanje i kognitivne funkcije nematoda. Ulje krila učinkovito se suprotstavlja procesima koji ubrzavaju starenje na način da sprječava odvijanje oksidativnog stresa na molekuli DNA zbog čega može biti korisno u prevenciji neurodegenerativnih bolesti. Osim toga, štiti potencijal na membrani mitohondrija kako mitohondrij ne bi izgubio svoju funkciju u proizvodnji energije za stanicu.

Zaključno, longitudinalna sekvenca RNA molekule koja služi za identifikaciju ekspresije gena ukazuje na povoljan učinak ulja krila na dio odgovoran za starenje. Drugim riječima,ulje krila štiti naše stanice na način da utječe na našu genetsku uputu i čuva dopaminergičke neurone usporavajući proces starenja.