Vitaminoteka

Datum objave: 04. 12. 2019.

Rezultati studije objavljene u časopisu Complementary Therapies in Medicine objedinjuju podatke 278 osoba koje su sudjelovale u pet zasebnih randomiziranih kliničkih studija u kojima se proučavalo može li suplementacija plavozelenim mikroalgama pomoći smanjiti tjelesnu masu i postotak tjelesne masti.

Znanstvenici  napominju kako su  prethodne studije sugerirale da spirulina može biti korisna u liječenju pretilosti, uz naznake da može imati blagotvorne učinke na apetit, apsorpciju nutrijenata, mikrobiotu crijeva i upalne procese. Iako se uzimanje spiruline kao dodatka prehrani čini prikladnim izborom za pretile osobe, znanstveni dokazi relativno su ograničeni i heterogeni, ističu znanstvenici, dodajući kako se u znanstvenoj literaturi može pronaći nekoliko manjih studija, od kojih svaka daje heterogene rezultate te nemaju sažetak ili zajedničku analizu rezultata. Temeljeno na pretraživanju znanstvenih baza podataka, nije objavljen niti jedan članak u kojem su sažeti učinci spiruline na regulaciju tjelesne mase. Štoviše, klinička ispitivanja pokazala su kontradiktorne učinke spiruline na pretilost.

Provedena je meta analiza objavljenih randomiziranih kontroliranih ispitivanja kako bi se procijenio učinak suplementacije spirulinom na pretilost. Tim istraživača pronašao je pet studija s 278 ispitanika, od kojih je 145 ispitanika dodijeljeno uzimanje spiruline, a preostalih 133 ispitanika činilo je kontrolnu skupinu. Istraživači napominju kako su razlike u srednjoj vrijednosti objedinjene korištenjem modela nasumičnih učinaka, dodajući kako su heterogenost, analiza osjetljivosti i pristranost u objavljivanju uračunati korištenjem standardnih metoda.

Nakon objedinjenja podataka, rezultati pet studija pokazali su značajno smanjenje tjelesne mase, s prosječnim gubitkom od 1,56 kg u skupinama kojima je dodijeljeno uzimanje spiruline.

Daljnjom analizom podskupina na temelju zdravstvenog stanja utvrđeno je kako je promjena tjelesne mase kod pretilih osoba bila veća nego u ispitanika s prekomjernom  tjelesnom masom koji nisu pretili, s prosječnim gubitkom od 2,06 kg kod pretilih osoba i 1,28 kilograma kod ispitanika s prekomjernom tjelesnom masom koji su uzimali spirulinu. Meta analiza također je pokazala kako suplementacija spirulinom dovodi do značajnog smanjenja postotka tjelesne masti u prosjeku za 1,02% i redukcije opsega struka, međutim to nije vrijedilo i za  indeks tjelesne mase te omjer struka i bokova.

Znanstvenici zaključuju kako provedena studija podržava blagotvoran učinak spiruline na tjelesnu masu, udio tjelesne masti i opseg struka, napominjući kako učinci dodavanja spiruline na indeks tjelesne mase te omjer struka i bokova nisu statistički značajni. Učinak može biti izraženiji kod pretilih osoba, ali ne i kod osoba s prekomjernom tjelesnom masom, dodali su.

Ključne riječi: pretilost, spirulina,