Ela Lučić

Datum objave: 09. 09. 2020.

Znanstvenici su otkrili nove bioaktivne komponente iz morskih algi koje bi se zajedno s gljivičnim simbiontom mogle pokazati korisnim u borbi protiv zaraznih bakterija ili karcinoma kože.

U dvije studije skupina znanstvenika otkrila je kako smeđa alga mjehurasti bračić, latinskog naziva Fucus vesiculosus, inhibira bakteriju meticilin-rezistentni Staphylococcus aureus (MRSA) koja izaziva bolničke infekcije. Također, otkriveno je i kako simbiotska gljivica Pyrenochaetopsis sp. mjehurastog bračića uništava stanice melanoma s niskom citotoksičnošću. Spojevi vezani za membranu algi, poput spojeva identificiranih u ovoj studiji, od velike su ekološke važnosti za samozaštitu algi. Takve molekule, koje u prirodi obavljaju važnu funkciju, često pokazuju slične aktivnosti u borbi protiv humanih patogenih mikroorganizama.

U prvom istraživanju, skupina znanstvenika primijenila je automatizirani računalni pristup, nazvan konceptom „Bioactive Molecular Networking“ (BMN), koji je koristio probir bioaktivnosti na subestraktima alge F. Vesiculosus.

Prvi antimikrobni klaster identificiran BMN-om bili su galaktolipidi, točnije izolacija šest derivata monogalaktozildiacilglicerola (MGDG) i jednog digalaktozildiacilglicerola (DGDG).

Znanstvenici su otkrili kako su 5. i 6. derivat MGDG-a i 7. derivat DGDG-a pokazali aktivnost protiv bakterijskog soja Staphylococcus aureus. Daljnjom analizom identificirani su florotanini kao druga vrsta spojeva koja pokazuje visoku biološku aktivnost.

Ti su spojevi pokazali značajnu povezanost s antimikrobnim djelovanjem temeljenim na BMN pristupu, a izolirana su dva florotanina. Strategija bioinformatike utemeljena na algoritmu i alatima strojnog učenja omogućili su znanstvenicima mapiranje opsežnog metaboloma smeđe alge te predviđanje molekularne nakupine odgovorne za njihovu antibiotsku aktivnost.

Gljivice koje žive u simbiozi na površinama i u unutrašnjosti morskih algi također se smatraju obećavajućim izvorima za otkriće i razvoj novih lijekova. Ova teorija čini osnovu drugog istraživanja u kojem je detaljno analiziran ekstrakt gljivica Pyrenochaetopsis sp. Znanstvenici su izdvojili tri nova spoja, a rezultati su pokazali kako dva spoja pokazuju visoku antikarcinogenu aktivnost prema zloćudnoj staničnoj liniji melanoma kože. Autori studije zaključuju kako će pristup revolucionarnoj genomici, metabolomici, bioinformatici i alatima strojnog učenja omogućiti brzo otkrivanje novih i potencijalno korisnih spojeva morskih organizama.

Izvor: MDPI