Lora Štrbac

Datum objave: 13. 03. 2024.

Sve više raste interes za istraživanje potencijalne uloge mikronutrijenata, posebice vitamina, u oblikovanju sastava crijevne mikrobiote i njezine metaboličke aktivnosti, s naglaskom na održavanje zdravlja domaćina i prevenciju raznih bolesti.

Iako većina studija proučava prehrambena vlakna kao hranu za crijevne mikroorganizme, važno je naglasiti da prehrambeni spojevi, uključujući vitamine B skupine, mogu značajno utjecati na sastav crijevnog mikrobioma i fiziologiju probavnog sustava, a ne samo prehrambena vlakna.

Rezultati velikog broja studija pokazuju da vitamini B skupine mogu biti ključni modulatori crijevnog mikrobioma, pridonoseći oblikovanju raznolikosti mikrobioma.

Vitamini B skupine topivi su u vodi te imaju ključnu ulogu u metabolizmu masti i ugljikohidrata, kao i sintezi DNA u ljudskom organizmu. Različiti vitamini B skupine obavljaju različite metaboličke funkcije, uključujući proizvodnju energije, metabolizam proteina, hematopoezu, proizvodnju krvnih stanica i trombocita. Iako su vitamini B skupine prisutni u namirnicama poput hrane životinjskog podrijetla, zelenog lisnatog povrća te mahunarki važno je napomenuti da se ovi vitamini lako gube i razgrađuju tijekom procesa kuhanja.

Nedavna istraživanja pokazuju da vitamini B skupine obično djeluju kao prebiotici kada se apsorbiraju u gornjem dijelu tankog crijeva. Međutim, kada se unos vitamina poveća ili kada se dostavljaju na određeni način u debelo crijevo, oni mogu izravno utjecati na sastav mikroorganizama u debelom crijevu.

Primjerice, analiza genoma 256 uobičajenih ljudskih crijevnih bakterija otkrila je da 40-65% ovih mikroorganizama sintetizira vitamine B skupine, pri čemu su riboflavin i niacin najviše proizvedeni. Također, analiza pokazuje da ljudski crijevni mikroorganizmi aktivno proizvode vitamine B skupine, pružajući potrebne mikronutrijente drugim bakterijama s kojima ostvaruju simbiotske odnose.

Što se tiče vitamina B12, analiza 19 studija naglašava povezanost između unosa, statusa ili dodataka ovog vitamina te rezultata crijevnog mikrobioma, relativne brojnosti bakterija i njihove funkcionalne sposobnosti. In vitro studije dodatno pokazuju da vitamin B12 može pozitivno utjecati na raznolikost i sastav crijevnog mikrobioma.

Istraživači zaključuju da vitamini B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i B12 pokazuju potencijal da povoljno utječu na crijevni mikrobiom čime postaju kandidati za prebiotike.

Izvor: The Journal of Nutrition