Ela Lučić

Datum objave: 02. 03. 2021.

Eterična ulja složena su smjesa hidrofobnih i hlapljivih spojeva sintetiziranih iz aromatičnih biljaka, uobičajeno prisutnih u ljudskoj prehrani.

Posljednjih godina, mnoga in vitro ispitivanja ukazuju na moguća antikarcinogena svojstva pojedinačnih spojeva eteričnih ulja na stanice kolorektalnog karcinoma. Međutim, u većini ovih studija nisu se uspoređivali učinci ovih spojeva na normalne stanice i stanice debelog crijeva.

U nedavno provedenom istraživanju znanstvenici su identificirali cinamaldehid, izveden iz eteričnog ulja cimeta, i eugenol, izveden iz eteričnog ulja pupoljka klinčića, kao spojeve sa specifičnim antikarcinogenim djelovanjem, selektivno usmjerenim na transformirane stanice debelog crijeva. Ispitivali su utjecaj ovih dvaju spojeva na normalnu staničnu liniju humanog epitela sluznice (NCM-460 stanice), staničnu liniju humanog epitela adenokarcinoma debelog crijeva (Caco-2 stanice) i staničnu liniju karcinoma debelog crijeva koja potječe iz metastatskog mjesta u limfnim čvorovima (SW-620 stanice).

Utvrđeno je kako su cinamaldehid i eugenol učinkoviti kao antikarcinogena sredstva in vitro ako se primjenjuju pojedinačno ili u kombinaciji s konvencionalnom terapijom.

Cinamaldehid u koncentraciji od 75 µM i eugenol u koncentraciji od 800 µM mogli su inducirati apoptozu, nekrozu i usporavanje staničnog ciklusa u Caco-2 i SW-620 stanicama, ali ne i u NCM-460 stanicama nakon tretmana u trajanju od 72 h. Zabilježena veća citotoksičnost cinamaldehida u SW-620 stanicama, u odnosu na Caco-2 stanice, ukazuje na veću selektivnost ove molekule za metastatske stanice. Nažalost, ta se selektivnost obično smanjuje kako se trajanje liječenja povećava.

Nedostatak učinaka na netumorske stanice ukazuje kako bi trebalo razmotriti i detaljno analizirati upotrebu eugenola i cinamaldehida za terapije kolorektalnog karcinoma ili prevenciju karcinoma. Međutim, s trenutnim znanjem nije moguće predvidjeti prevladavajuće djelovanje ovih spojeva unutar normalnih ili tumorskih eukariotskih stanica. Zato stručnjaci ističu potrebu za daljnjim in vivo i kliničkim studijama kako bi se potvrdile uočene biološke aktivnosti eugenola i cinamaldehida.

Izvor: MDPI