Vitaminoteka

Datum objave: 10. 01. 2020.

Istraživanje predvođeno kanadskim znanstvenicima pokazalo je kako probiotici mogu potencijalno suzbiti infekciju bakterijskih košnica povezanih s kolapsom pčelinjih kolonija, nakon što je prethodno provedeni rad na modelu voćnih mušica pokazao kako pesticidi smanjuju imunitet pčela i njihovu sposobnost da se bore protiv štetnih patogena.

Znanstvenici su ujedinili svoju stručnost u području znanja o probioticima i biologiji pčela, kako bi probioticima nadopunili prehranu pčela u svojim eksperimentalnim pčelinjacima. Cilj je bio proučiti kakav će učinak probiotici imati na zdravlje pčela. Željeli su razumjeti koji sojevi bakterija djeluju, zašto djeluju i kako se mogu optimizirati učinci, ne samo radi borbe protiv patogena i pesticida, već i zbog pružanja praktičnih rješenja pčelarima.

Tijekom eksperimenta košnice su se nenamjerno zarazile uobičajenom bolešću košnice koju proizvodi bakterija Paenibacillus larvae, što bi obično uzrokovalo smrt pčela. Kanadski tim znanstvenika izvijestio je da se u pčelinjim košnicama liječenim probioticima zaraženost patogenom smanjila za 99%, a stopa preživljavanja pčela značajno se povećala. Nakon što su pčele pregledane u laboratoriju, otkrilo se kako je pojačan imunitet na bakteriju P. larvae kod onih liječenih probioticima.

Rezultati studije pokazali su kako dodatak probiotika može povećati ekspresiju gena koji se naziva Defensin-1, antimikrobni peptid za koji je pokazano da igra ključnu ulogu u obrani pčela protiv infekcije bakterijom P. larvae. Uz ove rezultate, također je primijećen porast uklanjanja patogena i opći opstanak ličinki pčela. Još jedno zanimljivo opažanje je da su pčele kojima je davana specijalna hrana bez probiotika bile najosjetljivije, čak i više od onih kojima se uopće nije davala specijalna hrana. To pokazuje mogućnost negativnog ishoda u uobičajenoj praksi suplementacije pčelinjih vrsta specijalnom hranom jer bi to mogao biti čimbenik koji potiče patogene na razmnožavanje, dodali su znanstvenici. Nadaju se kako će dugoročno osigurati održivu, praktičnu i dostupnu alternativu antibioticima i kemikalijama koju će pčelari moći lako usvojiti kako bi se spriječilo urušavanje kolonije.

Ključne riječi: imunitet, pčele, probiotici,