Ružica Vukadin

Datum objave: 07. 02. 2022.

Genetičari su otkrili razlog zbog kojeg neke pretile osobe ostaju relativno zdrave, dok druge pate od bolesti poput dijabetesa tipa 2 i kardiovaskularnih bolesti.

Svaka osoba čiji je indeks tjelesne mase (BMI) veći od 30 kg/m2 smatra se pretilom. Iako je svim pretilim osobama zajedničko nakupljanje viška kilograma, one mogu imati vrlo različit udio i raspodjelu masnog tkiva prema čemu razlikujemo „povoljnu“ ili „nepovoljnu“ pretilost. Masno tkivo, koje se nakuplja ispod kože, npr. ispod brade, manje je štetno nego masno tkivo koje se nakuplja oko organa srca, jetre, gušterače i slično. Naime, geni određuju gdje i kako će se masno tkivo nakupljati. Dakle, osobama koje imaju „nepovoljne“ gene za masnoću masno se tkivo nakuplja posvuda, od područja ispod kože do organa poput gušterače i jetre, što je povezano s većim rizikom od razvoja određenih bolesti. Drugi pak imaju „povoljne“ gene zbog kojih im se masno tkivo više nakuplja ispod kože, a manje oko organa što je povezano s manjim rizikom od razvoja određenih bolesti.

U ovom je istraživanju testirano 37 bolesti povezanih s pretilošću, od kojih je njih 12, uključujući koronarne bolesti, moždani udar i dijabetes tipa 2, povezano s genima koji određuju „povoljnu“ i „nepovoljnu“ pretilost.

Nadalje, za devet bolesti, kao što su venska tromboza i artritična koljena, pokazano je kako nisu povezani s navedenim genima, ali su posljedica nošenja prekomjerne tjelesne mase. Također, za neke bolesti, za koje se prije smatralo da su povezani s pretilošću, kao što je Alzheimerova bolest, ispostavilo se kako ipak nisu povezane.

Međutim, znanstvenici upozoravaju da, bez obzira na to ima li netko „povoljnu“ ili „nepovoljnu“ pretilost, pretilost kao takva predstavlja ozbiljnu opasnost za zdravlje ljudi, pri čemu su i oni s „povoljnom“ pretilošću pod povećanim rizikom od drugih bolesti kao što su žučni kamenci, astma kod odraslih i psorijaza.

Prema riječima znanstvenice dr. Susan Martin važno je identificirati dobre gene, ali treba znati kako oni nisu zamjena za zdrav način života. Isto tako, ističe kako „povoljna“ pretilost može dalje napredovati, stoga u slučaju pretilosti savjetuje skidanje viška kilograma.

Izvor: eLife