Vitaminoteka

Datum objave: 19. 12. 2019.

Sinergijski učinak specifične kombinacije ekstrakta gljiva može poboljšati reakciju imunosnih stanica i u konačnici pomoći u jačanju imunosnog sustava, otkrili su australski istraživači.

Ključna karakteristika polisaharida gljiva koji djeluju imunomodulatorno jest bogatstvo beta-glukanima, a sadrže i nešto alfa-glukana. Βeta-glukane iz gljiva ljudski organizam ne sintetizira, stoga su u imunosnom sustavu prepoznati kao molekule koje induciraju imunosni odgovor te nude zaštitu od napada patogenih mikroorganizama, kao i toksina te karcinogenih tvari iz okoliša.

Autori nove studije, objavljene u časopisu PLOS ONE, tvrde kako su ovo prvi dobiveni rezultati o sinergijskom imunomodulatornom odgovoru u ljudskim makrofagima dobivenima iz ekstrakta gljiva, sačinjenog od beta i alfa-glukana.

Istraživački tim analizirao je devet komercijalno dostupnih preparata iz tri vrste gljiva: reishi (Ganoderma lucidum), shiitake (Lentinula edodes) i maitake (Grifola frondosa). Analiziran je sadržaj alfa i beta-glukana te su na osnovu toga odabrana tri ekstrakta koja se potom miješaju. Procijenjen je utjecaj svakog pojedinačnog ekstrakta i mješavine na ekspresiju određenih citokina (mali proteini koje izlučuju imunosne stanice, važni za staničnu signalizaciju) u ljudskim makrofagima. Za većinu ekstrakata i mješavina pokazalo se da su vrlo moćni imunostimulatori.

Vodeći istraživači studije ističu kako je vrlo zanimljivo da je mješavina ekstrakata gljiva uzrokovala pojačanu ekspresiju određenih citokina, u usporedbi s korištenjem pojedinačnih ekstrakata, što ukazuje na njen potencijalni sinergijski učinak. Sinergijska mješavina sa specifičnim omjerom ekstrakta gljiva maitake, reishi i shiitake pruža porast imunosne stimulacije, u usporedbi sa zbrojnim učinkom tri pojedinačna ekstrakta.

Dobiveni rezultati su osnova za daljnje studije usredotočene na razumijevanje točnog mehanizma ovog učinka i potencijalno identificiranje dodatnih sinergijskih formulacija na temelju beta-glukana dobivenog iz gljiva.

Ključne riječi: beta-glukan, gljive, imunitet,