Maja Biličić

Datum objave: 04. 04. 2019.

Nedavnim su istraživanjem znanstvenici otkrili molekularni mehanizam u jetri koji osigurava da se tijelo nakon posta prilagodi na korištenje hranjivih tvari dobivenih ponovnim hranjenjem. Naime, utvrđeno je da specifična vrsta ribonukleinske kiseline, RNK, odnosno mikroRNK upravlja glavnim metaboličkim putevima tako što sprječava sintezu proteina, čime utječe na održavanje razine glukoze u krvi.

Nedovoljno ili prekomjerno iskorištenje glukoze utječe na zdravlje svih živih bića. U razvijenim vrstama jetra djeluje kao organ za regulaciju metabolizma masti i glukoze te se brine da ne dođe do nedovoljnog ili prekomjernog iskorištenja ovih izvora energije.

U posljednje se vrijeme znanstvenici su sve više usredotočeni na otkrivanje molekularnih čimbenika koji odgovaraju na unos hrane (uključujući i vrijeme hranjenja) i cirkadijalni ritam, osobito u jetri, te utječu na metabolizam cijelog organizma.

Glavni aspekt ovog novog istraživanja identifikacija je „nahranjenih“ mikroRNK (čije razine u jetri rastu nakon hranjenja) koje zaustavljaju proizvodnju proteina potrebnih za vrijeme posta.

Poznato je da su mikroRNK važne za funkciju jetre, no nedavno je otkriveno i da neke od njihovih specifičnih skupina zajedno djeluju kako bi zaustavile odgovor na gladovanje nakon ponovnog hranjenja.

U istraživanju na miševima osobito se ističe otkriće da su prekursori mikroRNK već prisutni dok miševi poste, što upućuje na mehanizam predviđanja. Narušavanje funkcija mikroRNK rezultira molekularnim i fiziološkim promjenama te vezanim povećanjem u razinama glukoze u krvi, što je vrlo slično stanju koje prethodi dijabetesu.

Ovo istraživanje otvara vrata prema potencijalnom korištenju mikroRNK u kontroli metabolizma glukoze ili masti te u sprječavanju metaboličkih bolesti.

Izvor: Cell Reports