Vitaminoteka

Datum objave: 09. 01. 2020.

Zdravstvene prednosti gljiva nedavno su proučene u novom recenziranom istraživanju objavljenom u časopisu BMC Complementar and Alternative Medicine. Proučavana su svojstva funkcije imunosnih stanica u miceliju gljive i njegovom fermentiranom sloju.

Ljekovita gljiva latinskog naziva Trametes versicolor često se prodaje kao sirovi prah dobiven iz micelija gljive i fermentiranog sloja (supstrata) na kojem je rasla. Iako su oba istraživanja obavljena, dobrobiti fermentiranog supstrata za imunitet nisu pregledane. Istraživači su željeli procijeniti imunomodulacijska svojstva micelija u usporedbi s fermentiranim supstratom, kako bi utvrdili nalazi li se važan dio imunoaktivacijskih učinaka u fermentiranom supstratu.

Istraživači navode kako njihovo otkriće pokazuje da je micelij gljiva vrlo moćan u pogledu pokretanja funkcije imunosnih stanica. Studija također potkrepljuje teoriju da je micelij gljive, zajedno s fermentiranim supstratom, jedinstvena i učinkovita nadopuna prehrani za zdravo funkcioniranje imuniteta. Znanstvenici ističu da je fermentirani supstrat, čak i kada je odvojen od čistog micelija, vrlo djelotvoran u podupiranju prirodne imunosne funkcije.

Koautori studije napominju kako su proizvodi od gljiva koji ne sadrže micelij u nepovoljnom položaju, s obzirom na rezultate nedavnih istraživanja. Istraživači su također primijetili kako dobrobiti gljiva koje povećavaju imunosnu snagu potječu iz vrlo široke palete spojeva, a ne isključivo iz šećera koji se nalaze u staničnim stijenkama gljiva.

Hife gljiva luče raznovrsne spojeve kako bi odvratile grabežljivce i patogene, omogućujući gljivama da zadrže svoj teritorij i izbjegnu invaziju bakterija i plijesni. Rezultati studije ističu kako ovi spojevi mogu biti evolucijski sačuvani te pokazuju biološke učinke na druge vrste, poput ljudi. Već dugo su poznate izvanredne biotransformacijske sposobnosti micelija gljiva – njegovi enzimi i neobične male molekule sposobne su znatno promijeniti kemijske značajke svojeg supstrata.

Potrošači su u današnje vrijeme sve više zdravstveno osviješteni te se povećava potražnja za proteinima biljnog porijekla, čime raste i tržište gljiva. One su bogate vlaknima, proteinima, kalijem, riboflavinom, vitaminom D te sadrže vrlo malo masti. Osim zdravstvenih razloga, klimatske promjene i dobrobit životinja mogu također igrati ulogu u brzorastućoj biljnoj industriji. Očekuje se da će porast veganske populacije biti ključni pokretač rasta globalnog tržišta gljiva u predstojećem razdoblju. Prema podacima Fortune Business Insights, svjetska potrošnja gljiva u 2018. godini iznosila je 12,7 milijuna tona, a predviđa se da će do 2026. godine iznositi i do 20,8 milijuna tona.

Ključne riječi: gljive, imunitet,