Ela Lučić

Datum objave: 07. 07. 2020.

Pacijenti s Crohnovom bolešću i ulceroznim kolitisom mogli bi imati koristi od pridržavanja mediteranske prehrane, tvrde znanstvenici.

Eksperimentalni dokazi pokazuju kako bi mediteranska prehrana mogla pridonijeti sprječavanju nastanka neravnoteže mikrobiote crijeva održavanjem prisutnosti protuupalnih bakterijskih vrsta. Uočeno je kako neravnoteža mikrobiote crijeva potiče nastanak crijevne upale, što dovodi do stvaranja masnog tkiva koje predstavlja izvor proupalnih proteina. Uz to, neravnoteža crijevne mikrobiote i pretilost potiču nakupljanje masti u jetri i povećavaju propusnost crijeva, što uzrokuje priljev bakterijskih komponenti, poput lipopolisaharida, koje mogu pospješiti upalu jetre i fibrozu.

Mediteransku prehranu karakterizira visok unos povrća, voća, žitarica, orašastih plodova, mahunarki, nezasićenih masti poput maslinovog ulja, umjeren unos ribe, mliječnih proizvoda i vina te niski unos zasićenih masti, mesa i slatkiša. Studije su pokazale povezanost mediteranske prehrane sa smanjenjem upalnih procesa, kao i sa zaštitnim učinkom kod nekih bolesti poput kolorektalnog karcinoma.

Znanstvenici su pratili bolesnike s Crohnovom bolesti i ulceroznim kolitisom koji su šest mjeseci slijedili mediteransku prehranu. Njihov indeks tjelesne mase, sastav tijela, podaci o steatozi i funkciji jetre, aktivnost bolesti i upalni biomarkeri prikupljeni su na početku studije te uspoređeni s onima prikupljenim nakon šest mjeseci kako bi se procijenio utjecaj mediteranske prehrane.

Kod bolesnika je uočeno poboljšanje indeksa tjelesne mase, kao i opsega struka. Uz to, broj oboljelih od steatoze jetre bilo koje vrste bio je značajno smanjen u obje skupine. Naposlijetku, aktivna bolest i povišeni upalni biomarkeri zabilježeni su kod manjeg broja bolesnika.

Dodatni rezultati otkrili su kako je mediteranska prehrana poboljšala kvalitetu života bolesnika, ali nije došlo do promjene u profilu lipida u serumu niti funkcije jetre. Znanstvenici ističu kako provedena studija naglašava važnost višedimenzionalnog pristupa u liječenju upalnih bolesti crijeva, koji nije ograničen isključivo na liječenje upalnih procesa, već mora obuhvatiti i korekciju prehrambenog statusa i steatoze jetre. Međutim, potrebno je provesti dodatne studije s većim brojem pacijenata kako bi se potvrdili rezultati o odnosu prehrane i upalnih bolesti crijeva.

Izvor: Inflammatory Bowel Diseases